نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ایران از نظر تعداد زندانی در لیست ۱۰ کشور اول جهان

28-دسامبر-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: محمدباقر ذوالقدر، معاون راهبردی قوه قضائیه امروز یکشنبه هفتم دی‌ماه، گفت که ایران از نظر تعداد زندانی جزو ۱۰ کشور اول در جهان است.

به گزارش ایسنا، ذوالقدر تعداد زیاد زندانیان در ایران را نشان دهنده عدم توجه به پیشگیری از وقوع جرم در جامعه دانست.

تا پیش از انقلاب سال ۵۷ در ایران، تعداد زندانیان این کشور با جمعیت ۳۶ میلیونی آن سال، حدود ۱۰ هزار تن بود. اکنون بنا بر آخرین آمارهای منتشر شده، حدود ۲۱۰ هزار زندانی در ایران وجود دارد.

این آمار نشان می‌دهد با توجه به جمعیت هفتاد و چند میلیونی ایران، جمعیت زندانیان نسبت به پیش از انقلاب ۲۱ برابر شده است.

محمدباقر ذوالقدر که در همایش «ارتقای اثربخشی برنامه‌ریزی در پیشگیری از وقوع جرم» صحبت می‌کرد، وضعیت شیوع جرایم در جامعه ایران را «غیرقابل قبول» خوانده است.

این مقام ارشد قوه قضائیه گفته گزارش‌های ناجا (نیروی انتظامی) حاکی از نابسامانی کشور است؛ رشد تصاعدی پرونده‌های قوه قضائیه هشداردهنده‌است؛ و گزارش‌های فساد در سازمان بازرسی نیز «در شأن جامعه نیست.»

معاون قوه قضائیه گزارش‌های ناجا، پرونده‌های دستگاه قضایی، گزارش‌های نهادهای نظارتی و تعداد زندانیان را به عنوان شاخص‌هایی برای درک سنجش جرم در جامعه نام برد.

بنابر گزارش‌ها یکی از دلایل افزایش تعداد زندانیان در ایران به نسبت سایر کشورها، اعمال مجازات زندان برای شماری از جرایمی است که در کشورهای دیگر معمولاً با جریمه مالی یا محرومیت مجرم از برخی حقوق اجتماعی داده می‌شود. همزمان بسیاری از مقام‌های ایران یکی از مهم‌ترین مشکلات زندانیان جوان در ایران را «بیکاری» آن‌ها می‌دانند.

بیش از ۷۰ درصد از جمعیت زندانیان در ایران را افراد زیر ۴۰ سال تشکیل می‌دهد؛ امری که حکایت از جوان بودن میانگین سن زندانیان در ایران دارد.

برچسب ها:

زندانیان