نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازگشت سلمان خلیل‌پور به زندان رجایی شهر

17-آگوست-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: سلمان خلیل‌پور، فعال سیاسی طیف چپ و شاعر، پس گذراندن مرخصی درمانی، جهت ادامه حبس خود به زندان رجایی شهر بازگشته است.

به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، سلمان خلیل‌پور که روز ۲۴ تیرماه جهت انجام عمل جراحی زانوی پای راست به مرخصی درمانی اعزام شده بود، پس از انجام درمان به زندان رجایی شهر بازگشته است.

سلمان خلیل‌پور پس از بازداشت و در مراحل بازجویی زیر فشارهای شدید جسمی و روحی قرار گرفته بود، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی، توهین به رهبری و ارتباط با گروه‌های مخالف نظام به تحمل ۶ سال حبس تعزیری محکوم شده است.

آقای خلیل‌پور، متولد ۱۳۶۲، در جریانات مربوط به دستگیریهای مداوم برادرش سهیل، دستگیر می‌شود و به علت دفاع از برادر و درگیری با مأموران اطلاعات امنیت مجروح و پس از محاکمه به زندان آمل انتقال می‌یابد. او در زندان به سبب اعتراض به وضعیت مختلط بودن زندانیان سیاسی و عادی و درگیری با سربازان زندان به بند ۳ انفرادی منتقل و از سوی ماموران زندان از ناحیه پا و انگشتان دست و سر شدیداً دچار مصدومیت می‌شود.

این فعال سیاسی پس از آزادی در جریان حوادث پس از انتخابات مجدداً دستگیر می‌شود و در طی بازجویی‌ها دوباره از ناحیه پا، دست، گردن، کتف، پشت و کمر مصدوم می‌شود که جراحت مفصل زانوی پا و لگن به علت شدید بودن او را از راه رفتن بازمیدارد، در زندان دچار زخم بستر می‌شود و پس از آزادی به درمان می‌پردازد.

سهیل خلیل‌پور برادر بزرگ سلمان، فعال سیاسی طیف چپ، متولد ۱۳۵۷ و از دستگیر شدگان حوادث سال ۷۸ بود، او پس از طی دوره حبس سه ساله از ده سال حبس تعزیری در اوین آزاد و بعد از سکوتی کوتاه فعالیتهای خود را ادامه داد که بعد از مدتی مجدداً به وسیله مأموران اطلاعات امنیت کشور دستگیر شده و بعد از طی دوره چند ماهه در زندان ساری، به زندان آمل منتقل می‌شود. او پس از آزادی تا حدودی بینایی خود را از دست داده و دچار شکستگی دنده، بینی، مشکلات کلیوی و آسیب‌های مختلف ناشی از فشارهای جسمی شده بود.

سهیل خلیل‌پور در جریان ناآرامی‌های سال ۸۸ دوباره دستگیر و به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و ارتباط با گروه‌های مخالف نظام به زندان آمل منتقل و بعد از مدتی آزاد شد. آقای سهیل خلیل‌پور سرانجام در شب ۲۹ دی ۱۳۹۱ از سوی افرادی نا‌شناس در خیابان ربوده شد و جسد بی‌جانش در کنار بیمارستان امام رضای شهر آمل‌‌ رها می‌شود.

زندانیان