نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

با پایان مرخصی برادران رجبیان بیم بازداشت دوباره آنها می رود

3-ژوئن-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: برادران رجبیان (مهدی و حسین)، دو هنرمند زندانی در زندان اوین در پی بیماری مهدی رجبیان و نارضایتی او از رسیدگی پزشکی و گرفتن تاییدیه عدم تحمل حبس، توانستند مقام های قضایی را قانع کنند که از اواخر هفته اول خرداد ماه از مرخصی درمانی بهره ببرند.

به گزارش رادیو زمانه، آنها برای ادامه درمان به مدت چهار روز مرخصی داشتند اما به دنبال تشدید بیماری مهدی رجبیان که در بیمارستان شهر محل سکونت خود بستری است، در غیبت خارج از مرخصی به سر می برند.

بنا به این گزارش، به دلیل این غیبت احتمال دستگیری و حبس دوباره آنها وجود دارد.

از سوی دیگر احتمال انتقال مهدی رجبیان با همراهی برادرش حسین به بیمارستانی مجهز در تهران برای ادامه درمان وجود دارد که این مساله گمانه زنی ها را در مورد احتمال بازگردانده شدن شان به زندان برای گذران ادامه حبس در روزهای آینده بیشتر می کند.

سازمان فری میوز اما همراه با انجمن هنرمندان اروپا، انجمن جهانی قلم، هنرمندان اتحادیه اروپا از صنوف مختلف و نهادهای فرهنگی-هنری وابسته به اتحادیه اروپا که در میان آنها استادان دانشگاه ها و صاحبان کرسی در سازمان یونسکو هم به چشم می خورند، در نامه ای رسمی به حسن روحانی، ریاست جمهوری ایران، ماجرای کامل دستگیری و زندانی شدن این دو هنرمند (موزیسن و محقق موسیقی و فیلمساز) را یادآور شده اند و با تاکید خواهان آزادی آنها شده اند.

آنها خطاب به روحانی نوشته اند که به وعده های انتخاباتی اش عمل کند و شرایطی را فراهم آورد که این دو هنرمند بدون هیچ پیش شرطی آزاد شوند.

این نامه همچنین خواستار تضمین امکان ادامه فعالیت هنری برادران رجبیان در ایران شده است.

در عین حال چند تن از امضا کنندگان این نامه گفته اند در حال رایزنی با اتحادیه اروپا هستند تا با میانجیگری زسمی اعضای فرهنگی پارلمان اروپا بتوانند با مذاکره در مرداد ماه امسال این دو هنرمند را از زندان آزاد کنند.

علاوه بر اینها اما یک کمپین ویدئویی هم ازسوی برخی هنرمندان و فعالان حقوق بشر به راه افتاده که خواسته آن آزادی مهدی رجبیان، موسیقیدان و حسین رجبیان، فیلمساز زندانی است.

قرار است هنرمندان و فعالان حقوق بشر از اروپا و آمریکا هم با گرفتن ویدئو و درخواست آزادی برادران رجبیان به این کمپین بپیوندند.

روزنامه فیگارو گزارش کرده است جانی دپ، بازیگر هالیوود و پیتر گابریل، آهنگساز بریتانیایی، برای مبارزه با سانسور در هنر کمپین هنر جرم نیست را راه اندازی کرده اند و به حمایت از مهدی و حسین رجبیان پرداخته اند.

برادران رجبیان پیش از این به عنوان نامزدهای جایزه سفیر وجدان سازمان عفو بین الملل معرفی شده بودند.

پیش از این سازمان طرح‌های متحد (United Sketches) در فرانسه با راه انداختن کمپینی برای حمایت از مهدی رجبیان از کاریکاتوریست‌های سراسر جهان دعوت کرده تا برای او طرح بزنند.

برادران رجبیان هر دو به اتهام «توهین به مقدسات» و «تبلیغ علیه نظام» به سه سال زندان محکوم شده‌اند.

این دو هنرمند به همراه یوسف عمادی، مهر ماه سال ۱۳۹۲ در دفتر کارشان در ساری بازداشت شدند، ۱۸ روز در مکانی نامشخص نگهداری شدند و مورد شکنجه و بدرفتاری قرار گرفتند و سپس به سلول‌های انفرادی بند دو-‌ الف زندان اوین منتقل و بیش از دو ماه بازجویی شدند. آن‌ها در طول دوره بازجویی برای اعتراف تلویزیونی تحت فشار قرار گرفتند.

آنها در جریان برگزاری دادگاه هم از حق داشتن وکیل محروم بودند و محاکمه‌شان تنها یک ربع طول کشید. یوسف عمادی نیز به سه سال زندان محکوم شده است.

زندانیان