نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بیست زندان بزرگ مانند اوین و رجایی‌شهر از محدوده شهری خارج می‌شوند

4-فوریه-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی تربیتی، درباره طرح خروج ۲۰ زندان از کلانشهرها طبق برنامه ششم توسعه گفت که در ۱۵ سال گذشته دولت اعتبار لازم را برای خروج زندان‌ها اختصاص نداده است.

به گزارش خبرگزاری آنا، اصغر جهانگیر در حاشیه مراسم افتتاح ساختمان جدید دیوان عدالت اداری در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت دستبندها و پابندهای الکترونیکی اظهار کرد: “طرح قبلی به دلیل اینکه وارداتی بود، یک‌سری اشکالات داشت و امکان اجرای آن وجود نداشت”.

رئیس سازمان زندان‌ها با بیان اینکه در زمان اجرای آزمایشی این طرح متوجه مشکلات شده‌اند، افزود: “به خاطر همین با مجموعه انفورماتیک قوه قضائیه تفاهمنامه‌ای را منعقد کردیم و آنها از طریق شرکت‌های داخلی، طرحی را به ما ارائه کردند”.

وی ادامه داد: “این طرح مورد آزمایش قرار گرفت و مشکلی نداشت اما باید می‌دیدیم در عمل هم اشکالی دارد یا خیر. این پابندها و دست‌بندها باید به گونه‌ای باشند که بتوانیم افراد را رصد کنیم”.

جهانگیر افزود: “در طرح قبلی در برخی مکان‌ها و محیط‌های بسته امکان رصد فرد زندانی نبود و یا با وارد شدن فرد به داخل آب، دستبند یا پابند خراب می‌شد. بودجه‌ای که قبلا برای اجرای طرح دستبندها و پابندهای الکترونیکی در کل کشور برآورد کرده بودیم، ۱۰۰ میلیارد تومان بود اما با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی مبنی بر اجاره دادن دستبندها و تامین هزینه‌ها از این طریق قطعا مبلغ مورد نظر کمتر خواهد شد”.

رئیس سازمان زندان‌ها همچنین در خصوص طرح خروج ۲۰ زندان از شهرها طی برنامه ششم توسعه، گفت: “زندان‌های بزرگ در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز که در تهران می‌توان به اوین، قزل‌حصار و رجایی‌شهر اشاره کرد باید طبق قانون از شهرها خارج شوند”.

وی اضافه کرد: “از مصوبه دولت مبنی بر خروج زندان‌ها از شهرها ۱۵ سال می‌گذرد ولی متاسفانه در این ۱۵ سال دولت اعتبارات لازم را برای این امر اختصاص نداده است”.

جهانگیر خاطر نشان کرد: “بر این اساس با رئیس کمیسیون قضایی مجلس وارد صحبت شدیم و درخواست تنخواه کردیم تا در اختیار سازمان زندان‌ها قرار گیرد و مقرر شد از محل فروش زندان‌ها پول دریافت شده تحت عنوان تنخواه را بازگردانیم”.

زندانیان