نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بیست ماه آموزش حفظ محیط زیست جایگزین حبس تعزیری برای مخربان طبیعت

19-جولای-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: دو جوان که به محیط زیست محدوده پناهگاه حیات وحش بختگان شهرستان نی‌ریز از توابع استان فارس آسیب رسانده بودند با رای قاضی به جای پنج ماه حبس تعزیری به ۲۰ ماه آموزش حفظ محیط زیست محکوم شدند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، این ۲ جوان که به اتهام بریدن و ریشه کن کردن ۲۵ اصله درختچه تنگرس در محدوده پناهگاه حیات وحش بختگان شهرستان نی‌ریز دستگیر شده بودند با رای قاضی شعبه دادگاه عمومی بخش آباده طشک نی ریز، برای تنبیه، آموزش حفظ محیط زیست را به جای حکم پنج ماه حبس تعزیری دریافت کردند.

قاضی پرونده اجرای این حکم را با شرایطی به مدت ۲۰ ماه به تعلیق در آورد، بر اساس این حکم متهمان باید هفته‌ای یک بار در اداره محیط زیست حاضر شوند و آموزش‌های زیست محیطی مرتبط با حفظ پوشش گیاهی را فرا گیرند و برای ترمیم پوشش گیاهی محدوده‌ای که مرتکب تخلف شدند اقدام کنند و همچنین به کشت و حفاظت از گیاهان بومی منطقه تحت نظارت کارشناسان محیط زیست بپردازند.

حمزه ولوی مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس، رویکرد مثبت مقام قضایی برای احیای محیط زیست و تغییر در نگرش محکومان را ارزشمند و قابل تقدیر دانست.

منطقه بختگان برای نخستین بار طبق مصوبه شورای عالی نظارت بر صید در اسفند ۱۳۴۷ خورشیدی به عنوان منطقه حفاظت شده اعلام شد و در سال ۱۳۵۴به عنوان پناهگاه حیات وحش مصوب و در سال ۱۳۷۴ قسمتی از این پناهگاه به عنوان پارک ملی بختگان اعلام شد.

پارک ملی بختگان با وسعت ۱۷۵هزار و ۳۴۶ هکتار و پناهگاه حیات وحش با وسعت ۱۵۳ هزار و ۷۶۷ هکتار در ۷۰ کیلومتری غرب شهرستان نی‌ریز واقع شده‌اند.

شهرستان نی‌ریز در ۱۹۲ کیلومتری شرق شیراز قرار دارد.

زندانیان