نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بیشتر جمعیت زندان ها محکومان موادمخدر هستند

27-آگوست-2015

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رییس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور گفت: بیشترین جمعیت زندان های کشور را محکومان مواد مخدر تشکیل می دهند.

به گزارش خبرنگار ایرنا اصغر جهانگیر روز پنجشنبه در نشست با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه افزود: متاسفانه عمده جمعیت زندان ها را این افراد پر کرده اند که اکثر آنها نیز مصرف کنندگان مواد مخدر نه فروشندگان و سوداگران هستند.

وی اظهار کرد: وجود این افراد هزینه های زیادی را بر کشور تحمیل می کند که مسوولین قضایی بایستی تغییراتی در تنبیه آنها داشته باشند.

وی گفت: در دیداری که با رهبر معظم انقلاب داشتیم ایشان از جمعیت بالای زندان های کشور ابراز نگرانی و تاسف کردند و حرکت به سمت مجازاتهای جایگزین را به قوه قضاییه تاکید فرمودند.

وی افزود: در راستای فرمایش معظم له مجازاتهای جدیدی به عنوان جایگزین حبس در دستور کار قرار گرفت به طور مثال در دو استان به صورت پایلوت مجازات حبس در خانه با استفاده از مراقبتهای الکترونیکی انجام شده است.

وی گفت: امروز همه به این نتیجه رسیده اند که زندان بایستی فقط جای اراذل و اوباش، مزاحمین نوامیس و متخلفان بزرگ و خطرناک جامعه باشد و شهروندان کشور به خاطر مسایلی مانند مهریه و نفقه، تصادفات، چک و غیره وارد زندانها نشوند.

جهانگیر در ادامه اظهار داشت: متاسفانه سالانه ۱۰ درصد به جمعیت زندانهای کشور اضافه می شود و محاسبه شده که با این روند در سال ۱۴۰۳ سالانه بیش از یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر ورودی زندانهای کشور است که مسوولان نباید اجازه دهند چنین روندی ادامه داشته باشد.

وی در خصوص استان کرمانشاه نیز افزود: خوشبختانه در این استان برخلاف همه استانهای کشور که با ۱۰ درصد رشد جمعیت زندانها روبرو بوده ایم با مدیریت صحیح استانی بخصوص رییس کل دادگستری استان شاهد کاهش جمعیت زندانیان هستیم.

زندانیان