نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بیش از ۹۰۰۰ زندانی متاهل در استان کرمان

13-می-2015

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رئیس کل دادگستری کرمان و رئیس هیئت مدیره انجمن حمایت از زندانیان استان کرمان، از وجود ۹۰۰۰ زندانی متاهل در استان خبرداد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یدالله موحد، در مجمع عمومی سالیانه انجمن حمایت از زندانیان کرمان در محل سالن اجتماعات دادگستری کل اظهار کرد: اگر از این قشر نیازمند غفلت شود جامعه دچار خسارت خواهد شد.

نماینده عالی دستگاه قضایی در استان کرمان عنوان کرد: برای امنیت و آسایش عمومی و مقابله با جرم و بزهکاری در همه جوامع و در تاریخ بشریت مجازاتی برای افرادی در نظر گرفته می‌شود که در چرخه بزهکاری و ارتکاب جرم قرار می‌گیرند.

موحد تصریح کرد: عده‌ای بی‌گناه هم در کنار افراد بزهکار آسیب جدی می‌بینند در حالی که هیچ دخالتی در بزه یا جرم ندارند و خانواده بزهکار بیش از شخص مجرم آسیب می‌بیند.

وی با اشاره به اینکه بعضی از خانواده زندانیان حتی برای معاش روزمره مشکل دارند، ادامه داد: خانواده زندانیان آسیب‌های روانی سختی را متحمل می‌شوند، زیرا جامعه درک و فهم صحیح از موضوع را ندارد.

این مقام قضایی تاکید کرد: نگاه جامعه به خانواده زندانی باید تغییر پیدا کند و مجازات سنگین اجتماعی از خانواده زندانی برداشته شود، زیرا گاهی رگباری از جملات کوبنده و زننده متوجه فرزند زندانی می‌شود در حالی که وی هیچ تقصیری در جرم پدر یا مادر خود ندارد.

موحد اظهار کرد: اگر در زمینه حمایت از خانواده زندانیان غفلت کنیم، در آینده نه چندان دور با افزایش جرائم و زندانیان مواجه می‌شویم.

وی عنوان کرد: بعضی از زنان زندانیان درخواست طلاق می‌دهند به علت اینکه همسر آنها در زندان است و این در حالی‌است که در بسیاری از کشورها راهکارهایی را اجرا می‌کنند تا پیوستگی خانوادگی بین زندانیان و اعضاء خانواده آسیب نبیند؛ برگزاری جشن‌های خانوادگی در زندان از جمله این برنامه‌ها به شمار می‌رود.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود: در کشور ما ۱۵۰ هزار نفر از زندانیان متاهل و دارای همسر و فرزند بوده و ۷۰ درصد آنها دچار فقر مالی هستند و نیاز به حمایت جدی جامعه دارند.

موحد از وجود ۹۰۰۰ زندانی متاهل در استان کرمان سخن به میان آورد که خانواده‌های آنها نیاز مبرمی به حمایت جامعه و دولت دارند.

زندانیان