نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تبعید دو زندانی سیاسی به زندان درگز و سرخس

21-نوامبر-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: دو زندانی سیاسی زندان وکیل آباد مشهد به زندانهای درگز و سرخس تبعید و ممنوع الملاقات شدند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، در حالی که فقط ۴ ماه به پایان محکومیت علی عبادی زندانی سیاسی زندان وکیل آباد مشهد باقی مانده است، وی بدون اطلاع قبلی و یا حکم قضائی به زندان سرخس تبعید شد. همچنین هم زمان مهدی جلیلی دیگر زندانی سیاسی به زندان درگز تبعید شد.

هنگامی که خانواده عبادی روز شنبه ۲۴ آبان ماه با طی سختی مسیر سه ساعته و گذراندن جاده‌های خطرناک، برای ملاقات به درب زندان سرخس مراجعه کردند، مسئولین زندان از ملاقات خانواده با ایشان امتناع کرده واعلام می‌کنند زندانی ممنوع الملاقات می‌باشد. مسئولان دلیل این ممنوع الملاقاتی را به خانواده وی نگفتند.

لازم به ذکر است علی عبادی جامخانه با ۶۴ سال سن، ۱۵ سال سابقه محبوس بودن در زندانهای دوره پهلوی و دهه ۶۰ را دارد. وی در فروردین ۱۳۸۸ همزمان با پسر و دختر و دامادش دستگیر و در‌‌‌نهایت، به «اتهام اقدام علیه امنیت ملی» به شش سال زندان و ۱۰ سال تبعید به خلخال محکوم شد.

وی مهم‌ترین اتهامش برگزاری مجلس خصوصی (جشن تولد نوه خود) بود که در آن یادی از دوستان اعدام شده در سال ۱۳۶۷ را بازگو کرده بود، در پی این اتهام بیش از ۴۰۰ روز را در سلولهای انفرادی وزارت اطلاعات مشهد گذراند و تا امروز بیش از ۲۰۰۰ روز در زندان بدون حتی یکروز مرخصی، دوران محکومیتش را سپری کرد.

علی عبادی تحت فشارهای بازجویی و انفرادی طولانی مدت دچار بیماریهایی چون فشار خون و پروستات شد و مشکلات جسمی بوجود آمده، رنج تحمل دوران حبس ایشان را در شرایط تاسف بار زندان وکیل آباد مشهد مضاعف کرد.

گفتنی است، زندان سرخس نیز همانند وکیل آباد مشهد فاقد بند سیاسی است و محل نگهداری زندانیان عادی با جرائم اعتیاد و قتل و… است.

همچنین مهدی جلیلی دیگر زندانی سیاسی زندان وکیل آباد مشهد به زندان درگز تبعید و ممنوع الملاقات شد. جلیلی ۶۱ ساله در تیر ماه سال ۱۳۸۸ دستگیر و با سپری کردن بیش از ۲۵۰ روز درسلول انفرادی وزارت اطلاعات مشهد وفشارهای بسیارزیاد به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به ۱۶ سال حبس محکوم شد. حکم وی در دادگاه تجدید نظر به ۸ سال کاهش یافت. جلیلی هم اکنون بیش از ۵ سال از محکومیت خود را بدون حتی یک روز مرخصی گذرانده است.

زندانیان