نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

تهدید اعتصابیون زندان ارومیه به «برخورد شدید» در صورت ادامه اعتصاب غذا

18-دسامبر-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: مدیر داخلی زندان مرکزی ارومیه با حضور در بند ۱۲ این زندان، زندانیان سیاسی را تهدید کرد که اگر به اعتصاب غذای خود پایان ندهند با واکنشی شدید روبه‌رو خواهند شد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، آقای علوی، مدیر داخلی زندان مرکزی ارومیه، امروز ۲۷ آذر ماه در بند ۱۲ این زندان حضور یافته و پس از وعده‌ی حل مشکلات اقدام به تهدید شدید زندانیان در حال اعتصاب غذا کرد.

یک منبع مطلع در گفت‌وگو‌ با گزارش‌گر «نفس در قفس» در همین زمینه گفت: «امروز و هم‌زمان با بیست و نهمین روز اعتصاب غذای زندانیان سیاسی زندان ارومیه، علوی با حضور در بند ۱۲ ابتدا به زندانیان وعده داد که اگر آنان اعتصاب غذای خود را پایان دهند، مشکلات‌شان را پیگیر کرده و همه را حل خواهد کرد.»

این منبع در ادامه افزود: «در ادامه زندانیان اظهار داشتند که پس از رسیدگی به مطالبات‌شان به اعتصاب‌شان پایان خواهند داد که در مقابل آقای علوی، زندانیان را با لحنی شدید به تبعید، پرونده‌سازی جدید و انتقال به سلول‌های انفرادی اداره‌ی اطلاعات تهدید کرد.»

از سوی دیگر، طبق اخبار رسیده امروز ابراهیم عیسی‌پور و علی احمد سلیمان به دلیل وخامت حال‌شان به بهداری زندان منتقل شده و با خودداری از قبول سرم به بند ۱۲ بازگشتند.

ابراهیم عیسی‌پور، زندانی سیاسی کُرد در ۱۶ تیر ماه ۱۳۹۰ بازداشت و متعاقبا به اعدام محکوم شد. حکم اعدام وی در اسفند ماه ۱۳۹۳ با تایید دیوان عالی کشور به اجرای احکام ارسال شده که نگرانی‌ها را در مورد اجرای این حکم دامن زده است.

علی احمد سلیمان نیز که از بیماری دیسک کمر و ناراحتی چشم رنج برده و نیاز به عمل جراحی دارد در پاییز سال ۱۳۸۴ بازداشت و متعاقبا به اعدام محکوم شد. حکم اعدام این زندانی سیاسی کُرد نیز در مرداد ماه ۱۳۹۲ با تایید دیوان عالی کشور به اجرای احکام ارسال شده است.

گفتنی است، هم‌اکنون ۲۴ زندانی سیاسی بند ۱۲ زندان ارومیه در اعتصاب غذا به سر می‌برند. این زندانیان از روز ۲۹ آبان ماه در اعتراض به «انحلال بند زندانیان سیاسی» و نیز «فشارهای وارده از سوی وزارت اطلاعات بر زندانیان و خانواده‌هایشان» دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

اسامی این زندانیان و احکام صادره برای آن‌ها بار دیگر جهت اطلاع عموم منتشر می‌شود:
علی افشاری (اعدام)، ولی افشاری(۵ سال)، حبیب افشاری (اعدام)، شیرکو حسن‌پور (۵ سال)، محمد عبداللهی (اعدام)، خضر رسولی‌ مروت(۵ سال)، سامان نسیم (اعدام)، امیر ملادوست (۴ سال)، سیروان نژاوی (اعدام)، جعفر میرزایی (۶ ماه)، ابراهیم عیسی‌پور(اعدام)، عبدالله اصغری، علی احمد سلیمان (اعدام)، سیدسامی حسینی (اعدام)، عبدالله حمودی (بلاتکلیف)، احمد تمویی (۱۵ سال)، عثمان مصطفی‌پور (۳۴ سال)، بهروز آلخانی (اعدام)، مصطفی علی احمد (۱۱ سال)، یوسف کاکه‌ممی (۹ سال)، سیدجمال محمدی (اعدام)، علیرضا رسولی (۳ سال)، شورش افشاری (۵ سال)، مصطفی داوودی (۱۰ سال)

زندانیان