نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دو زندانی از زندان رجایی شهر به مرخصی آمدند

21-آوریل-2015

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: یک زندانی سیاسی و یک زندانی عقیدتی ساعاتی پیش برای بهره گیری از مرخصی استعلاجی از زندان آزاد شدند.

به گزارش سحام؛ حسن طفاح که «پیر‌ترین زندانی سیاسی جمهوری اسلامی» لقب گرفته است، ساعاتی پیش برای درمان بیماری‌های خویش از زندان رجایی شهر آزاد شد. این احتمال وجود دارد که مرخصی آقای طفاح با توجه به سن بالا (۸۶ سال)، منتهی به آزادی از زندان شود.

حسن طفاح متولد ۱۳۰۸ است. یک‌سال پس از جنگ جهانی دوم و در سن ۱۶ سالگی درعراق به زندان افتاد. خودش می‌گوید آن موقع جوان‌ترین‌ زندانی سیاسی بوده و حالا هم در زندان رجایی شهرکرج پیر‌ترین زندانی سیاسی- امنیتی جمهوری اسلامی ایران است. «طفاح»، به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و جاسوسی در زندان به سر می‌برد.

حسن طفاح محکوم به حبس ابد است. هیچ کس را درایران ندارد. همسرش فارسی بلد نیست و نمی‌تواند ارتباطات لازم را با دادستانی و دیگران برقرار کند. او تاکنون ۱۵ سال از حبس ابدش را در زندان رجایی شهر گذرانده است. آن‌قدربیمار است که حکم عدم تحمل کیفر از سوی پزشکی قانونی برایش صادر شده است. این زندانی ۸۶ ساله آن‌چنان بیمار است که حتی توان راه رفتن را به سختی دارد، اما قوه قضاییه تا به حال دستور آزادی وی را صادر نکرده بود.  پیش‌تر «سحام» برای نخستین بار از وضعیت وخیم این زندانی سیاسی گمنام اطلاع رسانی کرده و خواستار توجه به «حقوق انسانی» این زندانی کهن‌سال شده بود.

از سوی دیگر امان الله مستقیم، استاد دانشگاه بهایی آنلاین نیز امشب به مرخصی استعلاجی چهارماهه رفته است.

امان‌الله مستقیم به همراه ۷ نفر دیگر از اعضای هیئت‌مدیره و هیئت‌علمی دانشگاه مجازی بهاییان ایران بودند که در اردیبهشت ۹۰ بازداشت و سپس به چهارسال زندان محکوم شدند.

با توجه به موعد اتمام احکام اعضای این دانشگاه، این احتمال نیز وجود دارد که آزادی امان الله مستقیم به آزادی نهایی وی منجر شود.

زندانیان