نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

روزانه یک نفر در کرمان به دلیل عدم توان پرداخت مهریه زندانی می شود

8-ژوئن-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان کرمان با بیان اینکه به طور میانگین روزانه یک نفر در استان بابت مهریه وارد زندان می‌شود، تصریح کرد “بیش از ۶۰ درصد زندانیان غیرعمدی به علت مهریه و نفقه وارد زندان می‌شوند و جوانانی که سرمایه مملکت هستند به دلیل ازدواج‌های ناموفق و مهریه‌های کلان تن به ازدواج‌هایی می‌دهند که بعد از چند ماه منجر به فروپاشی و زندانی شدن فرد بی گناه می‌شود”.

‌به گزارش خبرگزاری ایسنا‌، سید حجت الله موسوی قوام سه‌شنبه شب ۱۶ خرداد ماه در جشن نسیم مهر (کمک به خانواده های زندانیان) و جشن گلریزان در تالار عقیق رفسنجان اظهار کرد: خیران یاوران ستاد دیه هستند و سال‌های سال است که از محل مشارکت‌های خیران زندانیان زیادی آزاد می‌شوند.

وی عنوان کرد: “دو مؤسسه خیریه و مجموعه حمایتی در کنار دستگاه قضائی خانواده زندانیان را زیرپوشش قرار می‌دهد که انجمن حمایت از خانواده زندانیان و ستاد رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان هستند”.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان یادآور شد: “از سال ۸۰ که ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند تشکیل شده تاکنون دو هزار و ۶۴۴ زندانی جرایم غیرعمد در استان آزاد شده‌اند”.

موسوی قوام افزود: “درکنار انجمن و ستاد دیه، هیأت صلح و سازش تشکیل دادیم که با شاکیان صحبت کرده و تعدادی زندانی هم از طریق همین صحبت‌ها بدون پرداخت وجه آزاد شده‌اند که در این راستا بیش از ۲ هزار و ۱۲۰ میلیارد ریال با مذاکره با شاکیان زندانیان جرایم غیر عمد در چند سال گذشته در این استان گره گشایی شده است”.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان خاطرنشان کرد: “در شهرستان رفسنجان طی چند سال گذشته  ۱۸۴ زندانی با جرایم غیر عمد با کمک خیرین و کمک های ستاد دیه استان آزاد شدند”.

موسوی قوام اضافه کرد: “۷۵ نفر بدهکار مالی و دیه در رفسنجان با مبلغ ۴۵۰ میلیون‌تومان از محل کمک‌های خیران شهرستان استفاده شده که آزاد شدند”.

وی با اشاره به نگاه ویژه مسئولان عالی‌رتبه نظام به خانواده زندانیان و آزادی زندانیان جرائم غیرعمد، بیان کرد: “اخیرا رهبر اسلامی ۳۱۳ میلیون‌تومان به ستاد دیه کشور کمک کردند که نشان می‌دهد این ستاد اعتمادسازی خوبی صورت داده است”.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان تأمین منابع مالی و درمان را از وظایف مهم ستاد دیه دانست و خاطرنشان کرد: “۹۲ جشن گلریزان تاکنون در استان برگزار شده است و طی این جشن ها، ۵ میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان جمع‌آوری شده است”.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد زندانیان استان بدهکاران دیه هستند، یادآور شد: “برای کاهش این آمار نیاز به پیشگیری عمومی است و باید تریبون نماز جمعه، مراکز فرهنگی، علمی، دانشگاهیان و … در این زمینه وارد شوند تا با  آموزش‌های لازم از بروز جرایم دیه و غیر عمد جلوگیری شود چرا که در حوزه پیشگیری هرچه هزینه کنیم نتیجه و خروجی بهتری خواهیم داشت”.

مدیرعامل ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه استان کرمان با بیان اینکه به طور میانگین روزانه یک نفر در استان بابت مهریه وارد زندان می‌شود، تصریح کرد: “بیش از ۶۰ درصد زندانیان غیرعمدی به علت مهریه و نفقه وارد زندان می‌شوند و جوانانی که سرمایه مملکت هستند، به دلیل ازدواج‌های ناموفق و مهریه های کلان تن به ازدواجهایی می دهند که بعد از چند ماه منجر به فروپاشی و زندانی شدن فرد بی گناه می‌شود”.

موسوی قوام با تأکید بر این مطلب که جمله “مهریه را چه کسی داده و چه کسی گرفته ” باید از فرهنگ مردم حذف شود، اظهار کرد: “مهریه باید به طور متعادل و در حد وسع و توان یک مرد در نظر گرفته شود تا توان پرداخت را داشته باشد”.

وی با اشاره به اینکه هر محله می‌تواند یک زندانی غیرعمد را آزاد کند، خاطرنشان کرد: “اگر در مساجد محله در این مورد مهم اقدام شود می‌توانیم زندان‌های عاری از زندانیان غیرعمد داشته باشیم”.

مدیرعامل ستاد دیه استان کرمان بیان کرد: “۸۶ زندانی در سطح شهرستان کرمان می توانند از طریق مساجد آزاد شوند که از این تعداد ۴۰ نفر در شهر کرمان با کمک‌های جذب شده از سوی مساجد می‌توانند آزاد شده و به آغوش گرم خانواده‌هایشان برگردند”.

موسوی قوام کرد: “برای آزادی ۲۷ زندانی غیر عمد در رفسنجان مبلغ ۱۰ میلیارد ریال نیاز است که که امیدواریم تا پایان ماه مبارک رمضان بتوانیم این تعداد زندانی را آزاد کنیم”.

زندانیان