نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس: وکیل رونقی ملکی پیگیر حق او باشد

5-آوریل-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس پیرامون وضعیت حسین رونقی وبلاگ نویس زندانی که در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی در اعتصاب غذا به سر می برد، گفت که قانون برای اینگونه افراد مواردی پیش بینی کرده که به بیمارستان منتقل شوند و پس از بهبود به زندان بازگردند؛همچنین وکیل ایشان باید پیگیر حق او باشد و کسی که از بیماری کلیه رنج می برد اعتصاب غذا برای وی خطرناک تر خواهد بود.

به گزارش جارپرس، حسین رونقی ملکی، وبلاگ نویس زندانی که در حال گذراندن ۱۵ سال حبس خود در اوین و با وجود بیماری کلیوی می باشد، تاکنون یک کلیه خود را از دست داده و کلیه دیگر او نیز در حال از کار افتادن است. وی از روز از ۷ فروردین ۹۵ در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی مسئولین به وضعیتش در اعتصاب غذاست. وضعیت سلامت او رو به وخامت می رود و پزشکان خواستار مداوای وی خارج از زندان هستند چراکه تجهیزات پزشکی درون زندان کافی نیست.

آنژین قلبی، مشکل کلیه، ورم صورت، خونریزی معده، غلظت خون، عفونت چشم، مشکل ریوی و تنفسی از جمله مشکلات دیگری است که خانواده رونقی بر اساس آن درخواست صدور گواهی عدم امکان تحمل کیفر کرده‌اند.

محمدعلی اسفنانی گفت: “این موضوع که چقدر محکومیت پیدا کرده است باید پرونده را دید چون من سال ها قاضی بوده ام و به پرونده های متعدد رسیدگی کردم و حکم دادم ، اعتقادم این است که تا زمانیکه خودم پرونده را مطالعه نکنم اظهار نظر در مورد اینکه این مجازات برای این جرم زیاد است، یک مقدار جای تامل دارد، البته می شود کلیات را گفت مثلا همه اطلاعات پرونده و ارتکاب جرم صورت گرفته را در اختیار قرار دهند و در آن صورت ممکن است که اظهار نظر قابل بیان باشد”.

وی ادامه داد: “در هر حال قانون ما یک حداقل و حداکثری را برای مجازات در نظر گرفته است و این امر به قاضی پرونده بستگی دارد که حداقل و یا حداکثر را در نظر بگیرد، همچنین طبق قانون مانند قانون مجازات اسلامی و آیین دادرسی کیفری که مصوب کردیم ، یک شرایطی فراهم کردیم که الزاما مجازات حبس برای مجرمان اجرا نشود و به مجازات های جایگزین حبس مانند جزای نقدی تبدیل شود”.

اسفنانی تاکید کرد: “در قانون مواردی برای افرادیکه هنگام تحمل حبس دچار بیماری هستند پیش بینی شده است و حتی در قانون آیین دادرسی کیفری این موارد وجود دارد که کسانی که بیمار هستند به خارج از زندان منتقل شوند و پس از درمان کامل ، برای ادامه تحمل حبس به زندان بازگردند”.

سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس تاکید کرد: “اینکه این فرد اعتصاب غذا کرده پس باید او را رها کرد یا خیر ، جای بحث دارد، اگر بنا باشد هر کسی که محکوم شده است اعتصاب غذا کند، این یک راه در رو برای عدم تحمل مجازات خواهد بود و بالاخره قانون نیز برای آن ها مواردی را پیش بینی کرده است”.

وی در ادامه ضمن بیان اینکه مجازات با جرم باید کاملا مطابقت داشته باشد، اظهار داشت: “ما اصل بین المللی داریم که ریشه در فقه ما دارد ، اصل قانونی بودن جرم و مجازات ، که جرم باید با مجازات تطبیق داشته باشد به این معنا که نمی شود برای یک جرم کوچک مجازات سنگین در نظر گرفت و برای یک جرم بزرگ مجازات سبک؛ حتی عکس آن نیز شدنی است به این معنی که در نظر گرفتن مجازات سبک برای جرم سنگین بازهم توجیه دارد تا اینکه ما برای جرم کوچک مجازات سنگین بگیریم”.

محمدعلی اسفنانی تصریح کرد که قانون پیش بینی کرده اگر کسی بیمار است او را به بیمارستان منتقل و بستری کنند و پس از درمان به زندان بازگردانند.

وی در پایان تصریح کرد: “باید وکیل ایشان پیگیر حق او باشد و کسی که از بیماری کلیه رنج می برد اعتصاب غذا برای وی خطرناک تر خواهد بود”.

لازم به ذکر است که حسین رونقی ملکی فعال حقوق بشر و وبلاگ نویس، درتاریخ بیست و دوم آذر ماه ۱۳۸۸ بازداشت شد.

شعبه‌ی ۲۶ دادگاه انقلاب پس از گذشت ۱۰ ماه از بازداشت در بند دو-الف اوین، در تاریخ سیزدهم مهر ماه ۱۳۸۹ او را به ۱۵ سال حبس تعزیری محکوم کرد. اتهامات او در دادگاه «عضویت در شبکه ایران پروکسی، توهین به رهبری و توهین به رئیس جمهوری» عنوان شد.

این حکم در شعبه‌ی ۵۴ دادگاه تجدید نظر تأیید شد و حسین رونقی پس از آن به بند ۳۵۰ اوین منتقل شد.

این زندانی هم اینک بر خلاف اصل تفکیک جرائم، بدون رسیدگی پزشکی و در شرایط نامناسب در بند هفت زندان اوین محبوس است.

برچسب ها:

زندانیان