نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

سه درصد زندانیان استان بوشهر متهمان اقدام علیه امنیت ملی هستند

26-ژوئن-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: مدیرکل زندانهای استان بوشهر گفت سه درصد از زندانیان حال حاضر استان بوشهر از متهمان اقدام علیه امنیت ملی هستند. دستگاه قضایی حکومت ایران تقاوتی بین زندانیان امنیتی همچون جرایم جاسوسی و همینطور زندانیان عقیدتی نمی گذارد و تماما آنان را با این عنوان خطاب می کند. مشخص نیست متهمان مورد اشاره این مقام قضایی تا چه میزان متهمان امنیتی و چه تعداد زندانیان عقیدتی هستند. این مقام مسئول میزان ورودی به زندان‌های استان بوشهر در سال گذشته را ۵ هزار و ۷۰۸ زندانی اعلام کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حمیدرضا حیدری ظهر امروز در نشست شورای قضایی استان بوشهر با بیان اینکه میزان ورودی به زندان‌های استان بوشهر در سال گذشته ۵ هزار و ۷۰۸ نفر بود اظهار داشت: “میزان خروجی زندانیان نیز به میزان ورودی است”.

وی با اشاره به راه‌اندازی اردوگاه نگه‌داری جرائم مواد مخدر در استان بوشهر افزود: “این اردوگاه در استان بوشهر راه‌اندازی شده که مجرمان مواد مخدر پس از صدور حکم کیفری از دادگاه به این اردوگاه منتقل می‌شوند”.

مدیرکل زندانهای استان بوشهر با اشاره به اینکه بیشترین مجرمان زندانی استان بوشهر در بخش سرقت است خاطر نشان کرد: “بیشترین جرم زندانیان استان بوشهر در بخش‌های مختلف سرقت، مواد مخدر و مشکلات مالی است به‌گونه‌ای که ۲۸ درصد زندانیان جرم سرقت دارند”.

حیدری تصریح کرد: “۲۸درصد زندانیان مربوط به سرقت ،۲۵.۷ مواد مخدر، ۱۲.۸درصد علیه اشخاص، ۱۱.۵درصد محکومان مالی، سه درصد اقدام علیه امنیت ملی، سه درصد اختلال در نظام اقتصادی، ۲.۳ اقدامات منافی عفت و بیش از ۶.۷ درصد مربوط به سایر جرائم هستند”.

وی، با اشاره به اینکه ۶۰ درصد تست مواد مخدر زندانیان ورودی مثبت است افزود: “این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که منشاء بسیاری از جرائم و تخلف‌ها آلودگی به مواد مخدر است”.

مدیرکل زندانهای استان بوشهر با بیان اینکه بیشترین مشکل در خصوص فضا مربوط به زندان مرکزی بوشهر است تصریح کرد: “اکنون ۲ برابر ظرفیت اسمی زندان مرکزی بوشهر زندانی در آن نگهداری می‌شود”.

حیدری با اشاره به اجرایی شدن طرح دستبند و پابند الکترونیکی به جای زندان افزود: “بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده دستبند و پابند الکترونیک جایگزین زندان می‌شود که این طرح در برخی از استان‌ها اجرایی شده که بزودی در دیگر استان‌ها از جمله بوشهر مورد توجه قرار می‌گیرد”.

وی اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ارائه دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای به زندانیان را از دیگراقدام‌های اداره کل زندانهای استان بوشهر عنوان کرد و گفت: “در زمان حاضر ۱۲۰ زندانی استان بوشهر حافظ یک و چند جزء و کل قرآن هستند.”

زندانیان