نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

شرایط بحرانی زندان آمل با پنج برابر ظرفیت زندانی

29-آوریل-2012

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: در حالی که زندان‌ها بیش از ظرفیت خود زندانی دارند، معاون عمرانی استاندار مازندران به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری این استان فرصت یک هفته‌ای داده تا زمین مورد نیاز برای ساخت زندان جدید را واگذار کند.

 

به گزارش کلمه، در همین حال، مدیر کل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی مازندران، وجود ۸۵۰ زندانی در زندان قدیمی آمل را نامطلوب و بحرانی خوانده و گفته است: زندان قدیمی آمل اکنون پنج برابر ظرفیت زتدانی دارد. پیش از این، معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان زندان‌ها از افزایش ۳۵ درصدی آمار کل زندانیان خبر داده بود.

 

بر اساس این گزارش، در دنیا متوسط زندانی به ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۱۴۸ نفر است که این میزان در ایران به ازای هر یک‌صد هزار نفر، ۲۷۱ نفر است که این میزان تقریبأ دو برابر متوسط جهانی است.

 

خبرگزاری مهر سال گذشته در گزارشی از زندانیان جرایم عادی در ایران نوشته بود آمار زندانیان نسبت به دهه‌های گذشته رشدی ۱۷ برابری داشته است.

 

بنا به این گزارش بر پایه آمار‌ها تعداد زندانیان در سال که منجر به انقلاب شد، با توجه به جمعیت ۳۶ میلیون نفری نزدیک به ۱۰ هزار نفر بود. با در نظر گرفتن آمار رشد زندانیان بر اساس جمعیت کشور، باید میزان زندانیان ایران نسبت به دو برابر شدن جمعیت به حدود ۲۰ هزار نفر می‌رسید. در حالی که تعداد زندانیان نزدیک به ۱۷۰ هزار نفر شده است.

 

علی اکبر غفاریان در گفتگو با مهر اظهار داشت: ظرفیت اسمی زندان آمل که ۳۰ سال قدمت دارد، برای ۱۵۰ نفر ساخته شده اما متاسفانه اکنون ۸۰۰ تا ۸۵۰ نفر در آن دوران کیفر و حبس خود را تحمل می‌کنند.

 

وی، مساحت کلی زندان آمل را حدود دو هزار و ۷۰۰ متر مربع اعلام کرد و افزود: به دلیل کمبود فضای زندان آمل از فضای انبار، آشپزخانه و نانوایی این زندان به بند برای زندانیان تبدیل شده تا کمی فضا برای زندانیان به نوعی جبران شود.

 

مدیرکل زندانهای مازندران با بیان اینکه زندان آمل با شرایط موجود، زندانیانی از شهرهای همجوار از جمله محمود آباد، ‌چمستان و لاریجان را پذیرش دارد، اضافه کرد: اداره کل زندانهای مازندران از وضعیت موجود زندان آمل راضی نیست و خواهان اختصاص زمین مورد نظر برای ساخت زندان جدید با گنجایش بیشتر و انتقال آن به بیرون از شهر است.

 

وی با بیان اینکه اداره کل زندانهای مازندران پس از واگذاری کامل زمین زندان آمل از سوی اداره کل منابع طبیعی استان بلافاصله کار ساخت زندان جدید آمل را آغاز خواهد کرد، گفت: سازمان زندان‌ها و اقدمات تامینی و تربیتی کشور، امسال حدود ۲۰ میلیارد ریال اعتبار برای ساخت زندان آمل اختصاص داده و پیش بینی می‌شود با آغاز ساخت آن دو ساله به پایان برسد.

 

در همین حال، سید عیسی هاشمی حیدری شامگاه پنجشنبه در جلسه بررسی موانع انتقال زندان و دانشکده دامپزشکی آمل اظهار داشت: زمین حدود ۱۷هکتاری که فرمانداری آمل در منطقه سرخ کاج از توابع بخش امامزاده عبدالله این شهرستان واقع شده و برای انتقال زندان آمل از فضای شهری به خارج از شهر و ساختمان آموزشی دانشکده دامپزشکی در کوتاه‌ترین زمان موانع واگذاری آن برطرف شود.

 

وی افزود: اداره کل زندانهای مازندران، ازهفته آینده این حق را دارد، تا مقدمات ساخت زندان جدید آمل را در زمین قابل واگذاری درمنطقه سرخ کاج که حدود پنج هکتار بوده، اقدام کند.

 

معاون عمرانی استانداری مازندران با اشاره به اینکه فضای ساختمانی و کمبود ظرفیت زندان آمل به واقع تاسف بار است، اضافه کرد: مسئولان با دیدن فضای زندان آمل باید نسبت به تسریع در این بخش اقدام کنند.

 

فرماندار آمل در این جلسه با اشاره به اینکه این شهرستان سهم خود را تاکنون با برگزاری ده‌ها جلسه هماهنگی با مدیران مربوط در خصوص تهیه زمین و مراحل اداری برای واگذاری آن به ساخت زندان جدید در بیرون ازشهر انجام داده است، گفت: انتظاری که فرمانداری شهرستان از مدیران استانی برای گرفتن تصمیم نهایی داشت، متاسفانه کم کاری از سوی آنان بود.

 

یدالله اکبرزاده با اشاره به اینکه مکان فعلی زندان آمل به لحاظ توسعه شهری در مرکز شهر قرار گرفته و وجود چهار مدرسه در مجاورت آن به لحاظ مسائل اجتماعی زیبنده نیست، اضافه کرد: آمل خواهان اجرای هرچه سریع‌تر انتقال زندان آمل به خارج از شهر در منطقه سرخ کاج است.

 

فرماندار آمل، از مسئولان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران خواست، بهترین تصمیم را برای دامدارانی که سالهای طولانی در منطقه سکونت داشتند، با آنان تعامل کند.

برچسب ها:

زندانیان