نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل: «جلوگیری از درمان آرش صادقی شکنجه است!»

8-مارس-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین‌الملل با صدور بیانیه‌ای نسبت به جلوگیری از درمان آرش صادقی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش «نفس در قفس»، در این بیانیه نسبت به مسدود کردن دسترسی‌ آرش صادقی به مراقبت‌های فوری پزشکی توسط سپاه پاسداران هشدار داده شده و از آن به عنوان شکنجه یاد شده است.

آرش صادقی از مشکلات تنفسی و زخم معده که منجر به خونریزی داخلی شده، درد شکم و عوارض گوارشی رنج می‌برد.

به گفته‌ی این سازمان بین‌المللی، آرش صادقی که وضعیت بحرانی دارد از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی فوری توسط سپاه پاسداران محروم شده است. پزشکان گفته‌اند که او برای بازیابی سلامتش که در پی آخرین اعتصاب غذا رو به وخامت گذاشته و در نتیجه‌ی محرومیت طولانی مدت از دسترسی به خدمات پزشکی بدتر شده، نیاز دارد که یک دوره‌ی طولانی در بیمارستان بستری باشد. او از ناراحتی کلیه و مشکلات تنفسی رنج می‌برد. همچنین پیشروی زخم معده که منجر به خونریزی داخلی شده، درد شکمی و عوارض گوارشی از این‌که او غذای جامد بخورد جلوگیری کرده است. دفتر دادستان در اوائل فوریه به خانواده‌ی آرش صادقی گفت که سپاه پاسداران انتقال او به بیمارستانی خارج از زندان را حتی با وجود دستور این دفتر ممنوع کرده است.

بنا به بیانیه‌ی عفو بین‌الملل، ممنوعیت از دسترسی به مراقبت‌های پزشکی در این شرایط مصداق شکنجه است.

آرش صادقی به خاطر اعتصاب غذای ۷۲ روزه‌اش که در اعتراض به زندانی شدن همسرش، گلرخ ابراهیمی ایرایی که او نیز مدافع حقوق بشر است، تحت بدرفتاری‌های انتقام جویانه است. گلرخ ابراهیمی به اتهام «توهین به مقدسات» به خاطر داستان خیالی در مورد سنگسار که منشتر نشده به ۶ سال زندان محکوم شده است. اعتصاب غذای آرش صادقی که منجر به اعتراض‌های عمومی و در نهایت فشار به مقامات شد به مرخصی موقت همسرش از زندان منتهی شد. با این حال، با پایان اعتصاب غذای او و فروکش کردن توجه رسانه‌ها، سپاه پاسداران به روش‌های تنبیهی متوسل شده است. در وهله‌ی اول، دسترسی به مراقبت‌های پزشکی آرش صادقی را منوط به بازگشت همسرش به زندان کردند. سپس، آن‌ها با جلوگیری از انتقال پرونده از دادگاه انقلاب تهران، جلوی بررسی پرونده‌ی این زوج در دیوان عالی کشور را گرفتند. در نهایت، در تاریخ ۲۲ فوریه، آن‌ها گلرخ ابراهیمی را دوباره بازداشت و به زندان برگرداندند، این در حالی بود که مقامات قول داده بودند تا زمانی که پرونده‌ی او در حال بررسی است در مرخصی بماند.

سه روز بعد از آن آرش صادقی به بند ۳۵۰ زندان اوین منتقل شد، جایی که زندانیان سیاسی ارتباط محدودی با جهان خارج از زندان دارند و تنها یک بار در هفته اجازه‌ی تماس کوتاه تلفنی دارند. ماه‌ها گذشته از زمانی که مقامات اجازه ملاقات به زوج را داده‌اند.

زندانیان