نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

عفو بین‌الملل خواهان آزادی زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذا شد

15-نوامبر-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین الملل ضمن ابراز نگرانی از وضعیت سلامت هشت زندانی عقیدتی در اعتصاب غذا، خواستار آزادی آنان شد.

به گزارش حقوق بشر در ایران، عفو بین الملل در بیانیه ای که روز سه شنبه ۲۵ آبان ماه منتشر شده است، اعلام کرد هشت زندانی عقیدتی از قبیل فعال حقوق بشر، هنرمند و معلم، در اعتراض به حبس غیر قانونی خود در اعتصاب غذا به سر می برند و وضعیت سلامت آنها رو به وخامت است.

عفو بین الملل در این بیانیه به شرح وضعیت هشت زندانی در اعتصاب غذا پرداخته و از همگان خواسته است که برای آزادی این زندانیان اقدام کنند.

محمدعلی طاهری که در اعتراض به بلاتکلیفی خود اقدام به اعتصاب غذا کرده است، از سال ۱۳۹۰ در زندان به سر برده و علی‌رغم اتمام حکم پنج سال حبس تعزیری و صدور قرار منع تعقیب برای پرونده جدید، همچنان از آزادی وی ممانعت به عمل می‌آید.

بنیان گذار عرفان حلقه، در هفته های گذشته به دلیل وخامت حال ناشی از اعصاب غذا در بیمارستان بقیه‌الله بستری شده و پس از مدتی به بند دو الف زندان اوین انتقال یافته است. وی در این مدت از حق تماس و ملاقات محروم بوده است.

وحید صیادی‌نصیری که از روز شنبه ۲۴ مهرماه در اعتراض به سیزدهمین ماه از بلاتکلیفی پرونده خود در اعتصاب غذا به سر می‌برد، شامگاه شنبه ۲۲ آبان ماه، به دستور حاجیلو، معاون دادستان، از اندرزگاه هشت زندان اوین به قرنطینه اندرزگاه چهار انتقال داده‌شده و از زمان انتقال دست به اعتصاب غذای خشک زده است. این در حالی است که مسئولین از رسیدگی درمانی و بهداشتی به این زندانی سیاسی خودداری می‌کنند و وی هم‌اکنون در سومین روز از اعتصاب غذای خشک در شرایط هشداردهنده ای به سر می‌برد.

گفتنی است که فشار خون این زندانی در اعتصاب غذا، ۷ به روی ۹ اعلام شده و در طی این مدت ۲۴ کیلوگرم کاهش وزن داشته است.

مهدی رجبیان نیز که از هفتم آبان ماه در اعتصاب غذا به سر می‌برد به دلیل خونریزی معده و وخامت وضعیت جسمانی تاکنون سه بار به بیمارستان منتقل‌شده و در شرایط هشداردهنده ای قرار دارد.

حسین رجبیان، برادر این زندانی نیز هم‌اکنون در بند هفت زندان اوین در اعتصاب غذا به سر می‌برد.

این دو هنرمندان زندانی در اعتراض به محرومیت از حق مرخصی درمانی و محرومیت از حق ملاقات با خانواده و وکیل خود دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

آرش صادقی، زندانی سیاسی که در اعتراض به نقض مکرر قانون در پرونده خود و همسرش، گلرخ ایرایی، از روز دوشنبه سوم آبان، اقدام به اعتصاب غذا کرده است، هم اکنون در بیست و سومین روز از اعتصاب غذا قرار داشته و در طی این مدت با افت فشار شدید و کاهش وزن مواجه بوده است.

علی شریعتی از دهم آبان و پس از بازداشت دست به اعتصاب غذا زد. او از هفت روز پیش به دلیل «بی‌توجهی مسئولان» وارد اعتصاب غذای خشک شد. این فعال سیاسی هنگام بازداشت گفته بود به دلیل این‌که بابت اعتراض به «اسیدپاشیم به زندان محکوم شده دست به اعتصاب غذا خواهد زد و تا زمانی که از این «حکم غیرعادلانه و غیرقانونی» تبرئه نشود، دست از اعتصاب برنمی‌دارد.

اعتصاب غذای طولانی مدت باعث «درد کلیه، تنگی نفس، بی حالی و ضعف عمومی و افزایش غلظت خون» علی شریعتی شده و این زندان سیاسی به دلیل اعتصاب غذای خشک «دچار تاری دید» شده است.

رسول رضوی از ۱۲ مهرماه سال جاری در اعتراض به «احکام صادره دادگاه انقلاب و فشار نیروهای امنیتی در خصوص روند پرونده‌اش» دست به اعتصاب غذای نامحدود زده است.

همچنین مرتضی مرادپور از ۴ آبان‌ماه سال جاری در اعتراض به «عدم اعمال ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی در پرونده خود و ممانعت از آزادی خود» اقدام به اعتصاب غذا کرده است.

این دو فعال مدنی در اعتصاب غذا، روز سیزدهم آبان ماه از زندان تبریز به ندامتگاه مرکزی کرج تبعید شده و هم اکنون در بند ویژه زندان نگهداری می شوند. گفته می شود که مسئولین زندان از قرار دادن نمک و قند که اقلام ضروری در طی دوران اعتصاب غذای تر محسوب می شود، در اختیار آنها امتناع می کنند.

زندانیان