نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

علی رضائیان: اتهام جاسوسی علیه جیسون رضائیان “مضحک” است

27-می-2015

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: برادر جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه‌ی “واشنگتن‌پست” در ایران اتهام‌های دستگاه قضایی به برادرش را “مضحک” توصیف کرد، او که بار دیگر خواستار آزادی برادرش شد، می‌گوید مقامات ایران ادله و شواهدی علیه جیسون رضائیان ندارند.

به گزارش دویچه وله فارسی، علی رضائیان، برادر جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه‌ی “واشنگتن‌پست” در ایران که بیش از ۱۰ ماه است در بازداشت به‌سر می‌برد، از مقامات ایران خواست تا برادرش را آزاد کنند.

علی رضائیان، اتهام “جاسوسی” علیه برادرش را “مضحک” توصیف کرد، رضائیان تاکید کرد که برای دست‌کم ۵ ماه مقامات امنیتی “به شکل مداوم و روزانه” از جیسون رضائیان بازجویی به عمل آوردند.

برادر این خبرنگار زندانی گفت:”پنج ماه طول کشیده تا آن‌ها این اتهامات را علیه جیسون آماده و برای آن ادله و شواهد درست کنند. شواهدی که وقتی آن‌ها را می‌شنوی، خنده‌ات می‌گیرد.”

علی رضائیان با تاکید بر این‌که مقامات امنیتی و قضایی چیزی علیه جیسون در دست ندارند، اضافه کرد که مری رضائیان، مادر آن‌ها، و دیگر اعضای خانواده همه‌ی تلاش خود را می‌کنند تا همه‌ی دنیا بداند که اتهام‌هایی که متوجه برادر آن‌هاست، “بی‌پایه و اساس” است و واقعیت ندارد.

علی رضائیان گفت که ماه‌ها حبس در سلول انفرادی “اثری عمیق” بر روی روحیه‌ی برادرش گذاشته است، او تاکید کرد که جیسون همیشه به عنوان فردی اجتماعی و اهل صحبت شناخته می‌شد و حالا در نتیجه‌ی ماه‌ها حبس، دیگر اثری از این روحیه‌ی اجتماعی در او نیست.

پیش از این مقامات کاخ سفید نیز اتهام جاسوسی علیه جیسون رضائیان را “مضحک” دانسته بودند.

جیسون رضائیان از ابتدای بازداشت تا ۶ ماه بعد در سلول انفرادی بود. بعد از این مدت نیز مقامات تنها یک زندانی دیگر را به سلول او آوردند و در این ماه‌ها رضائیان جز با بازجویان و نگهبان‌های زندان، با کمتر کسی معاشرتی داشته است.

اولین جلسه‌ی غیرعلنی رسیدگی به اتهامات این خبرنگار روز سه‌شنبه (۵ خرداد/۲۶ مه) پشت درهای بسته‌ی دادگاه برگزار شد، به گفته‌ی لیلا احسن، وکیل جیسون رضائیان، شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی، جیسون رضائیان را به “جاسوسی” و “همکاری با دولت‌های متخاصم” متهم کرده است.

علی رضائیان گفت که اولین جلسه‌ی دادگاه بدون حضور یگانه صالحی، همسر جیسون رضائیان و مری رضائیان، مادر آن‌ها برگزار شده است. با این‌حال خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران می‌گوید مادر و همسر متهم در جلسه‌ی دادگاه حضور داشتند.

مقامات امنیتی و قضایی تاکنون تنها یک بار به مری رضائیان اجازه‌ی ملاقات با پسرش را دادند. مری رضائیان که ساکن آمریکا است، درحال حاضر به ترکیه نقل مکان کرده تا به ایران نزدیک‌تر باشد و بتواند گاهی به امید ملاقات فرزندش به ایران سفر کند.

جیسون رضائیان که تابعیت دوگانه‌ی ایرانی و آمریکایی دارد، از سال ۲۰۱۲ به عنوان خبرنگار روزنامه‌ی “واشنگتن‌پست” در ایران کار می‌کرد. او در ۱ تیرماه ۱۳۹۳ به همراه همسرش یگانه صالحی که برای روزنامه‌ی اماراتی “نشنال”در ایران کار می‌کرد، بازداشت شد. همسر او بعد از چند هفته به قید وثیقه آزاد شد. به رغم فشارها و تلاش‌های گروه‌های مختلف و چهره‌های سیاسی، جیسون رضائیان کماکان در بازداشت به‌سر می‌برد.

لازم به ذکر می باشد، نماینده آمریکا در سازمان ملل خواستار آزادی روزنامه نگار آمریکایی واشنگتن‌پست در ایران شد.

سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل پس از برگزاری دادگاه جیسون رضائیان، روزنامه نگار نشریه واشنگتن‌پست در ایران خواستار آزادی فوری وی شد.
جف راتکه، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز گذشته در کنفرانس خبری  اعلام کرد: ما خواستار لغو تمامی اتهامات علیه “جیسون رضائیان”خبرنگار بازداشت شده روزنامه واشنگتن پست در تهران و آزادی فوری وی هستیم.

برچسب ها:

زندانیان