نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

فرزند و دو شاگرد یک روحانی زندانی بازداشت شدند

4-فوریه-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: صبح امروز فرزند محمدرضا نکونام روحانی زندانی و دو تن از شاگردان وی در حالی بازداشت شدند که اواخر دی ماه این مدرس دربند حوزه‌ی علمیه قم به طور ناگهانی از زندان اوین به زندان قم منتقل شده است.

به گزارش کلمه، ماموران امنیتی و دادگاه ویژه روحانیت امروز با یورش به منزل مهدی نکونام فرزند آقای محمدرضا نکونام وی را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

ماموران با حضور در منزل آقای نکونام که محل کار او و فرزندش بود، به تفتیش آنجا پرداخته و هر چه از بازرسی های پیشین باقی مانده بود را با خود ببرند. ایجاد فضای رعب و وحشت در خانواده باعث شد که وضعیت جسمی همسر مهدی نکونام بحرانی شده و وی بلافاصله به اورژانس منتقل شود.

همچنین در خبری دیگر گزارش شده که صبح امروز آقای خادمی مدیر سایت «عشق مردم» و برادر همسر وی رضا زارع از شاگردان آقای نکونام نیز بازداشت شده‌اند. سایت «عشق مردم» روز گذشته فیلتر شده بود.

آقای نکونام، استاد حوزه علمیه که از یک سال قبل بدون اعلام دلیل زندانی است، اواخر دی ماه سال جاری بدون اعلام قبلی از زندان اوین تهران به زندان مرکزی قم (لنگرود) منتقل شد.

این روحانی اولین بار در دی ماه سال گذشته، پس از آنکه از مواضع مرجع تقلید مکارم شیرازی علیه اینترنت پرسرعت انتقاد کرد، بازداشت شد. هرچند مکارم چندی بعد، ارتباط خود با این موضوع را رد کرد.

با این حال آیت آقای نکونام بدون شاکی خصوصی و در دادگاهی که هیچ جزئیاتی از آن تاکنون برای افکار عمومی روشن نشده، به دو سال حبس محکوم شده که پس از اعتراض دادستانی، به پنج سال افزایش پیدا کرده است.

وی در پایان سال گذشته، در پی وخامت حالش پس از سکته مغزی از زندان آزاد شد. اما انتشار مطلبی در روزنامه قانون در فروردین ماه به بازداشت دوباره وی منتهی شد.

نکونام از آن زمان در زندان به سر می برد و سختگیری های ویژه ای همچون ممنوعیت گهگاه ملاقات با خانواده و ممانعت از اعزام به مراکز درمانی به بهانه نپوشیدن لباس زندان نیز از سوی مسئولان بر وی اعمال می شود.

زندانیان