نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

محمدمهدی نکونام بازداشت شد

14-جولای-2015

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: محمد مهدی نکونام فرزند “آقای محمدرضا نکونام” استاد حوزه علمیه، روز گذشته در قم بازداشت شد.

به گزارش سحام، روز گذشته محمدمهدی نکونام فرزند آقای “محمدرضا نکونام” از اساتید نوگرای حوزه علمیه قم پس از مراجعه به دادسرای ویژه روحانیت قم بازداشت شده است.

دیروز صبح محمدمهدی نکونام فرزند “محمدرضا نکونام” به دادسرای ویژه روحانیت قم احضار شد و تاکنون به منزل مراجعت نکرده است.

یک منبع نزدیک به آقای نکونام، دستگیری فرزند آقای نکونام را “در پی موفقیت وی در انتخاب وکیل مورد اعتماد از لیست وکلای اجباری دادگاه ویژه روحانیت” دانسته است.

به دلیل فشارهای امنیتی فزآینده بر آقای نکونام و شاگردان وی، تقریبا هیچ وکیلی وکالت این اسناد حوزه علمیه قم را نمی‌پذیرفت، اما بر اساس گزارش‌ها، وکیل روحانی‌ای که وکالت آقای نکونام را پذیرفته، پس از قبول وکالت، مورد تهدید مکرر مقامات امنیتی قرار گرفته است.

آقای نکونام در حکومت قبلی نیز سابقه بازداشت توسط ساواک را دارد، این استاد حوزه علمیه قم که از منتقدان تحجر و واپس‌گرایی در حوزه به شمار می رود، مدتی قبل از بازداشت، به شدت از کسانی که به خاطر آشنا نبودن با ابرازهای جدید می‌گویند، اینترنت و فیس بوک حرام است، انتقاد کرده بود.

نظریات ناصر مکارم شیرازی مورد نکوهش شدید آقای نکونام قرار گرفت، به طوری‌که تنها چند روز پس از انتقاد محمدرضا نکونام از نظریات واپس‌گرایانه مکارم شیرازی، وی دستگیر و زندانی شد.

در همین ارتباط علی زین‌الدین از شاگردان آقای نکونام، طی گفت‌وگویی با وب‌سایت کلمه تصریح کرده است که “واقعیت این است که یک سیستم آخوندی مافیایی در حوزه علمیه شکل گرفته و ما به این رسیده‌ایم که مافیای حوزه علمیه که متاسفانه در ارکان نظام هم ریشه زده، جلوی آقای نکونام ایستاده‌اند، یعنی مشکل اصلی آقای نکونام این است که مستقیم با این مافیا درگیر شده است، حاج آقا تمام مشکلات جامعه، نظام و انقلاب را از کم کاری حوزه‌های علمیه می بینند، این سیستم آخوندی هم دید که مرجعیت ایشان دارد تایید می شود و آقای نکونام دارد به عنوان یک مرجع تقلید وارسته، عادل، باسواد و مستقل در حوزه علمیه مطرح می‌شود، این برخوردها را با ایشان شروع کرد تا ایشان را زمین بزنند”.

زندانیان