نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مسعود شمس‌نژاد وارد سیزدهمین روز اعتصاب غذای خود شد

21-دسامبر-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: مسعود شمس‌نژاد، وکیل دادگستری محبوس در زندان مرکزی ارومیه وارد سیزدهمین روز اعتصاب غذای خود شد.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، این وکیل دادگستری که هم‌اکنون در بند کارگران زندان مرکزی ارومیه محبوس است از روز سه‌شنبه ۱۸ آذر ماه جاری دست به اعتصاب غذا زده است.

یک منبع مطلع در همین خصوص به گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت: «آقای شمس‌نژاد از روز ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۳ که برای تحمل حبس در زندان ارومیه به سر می‌برد، همواره درخواست انتقال خود به بند زندانیان سیاسی را با مسولان زندان مطرح کرده که با بی‌توجهی آنان مواجه شده است.»

این منبع در ادامه تصریح کرد: «آقای شمس‌نژاد که در ابتدا به بند روان‌درمانی منتقل شده بود، پس از پیگیری‌های فراوان به بند زندانیان سیاسی منتقل شد اما پس از ساعاتی مجددا از این بند خارج و به بند کارگران منتقل شد.»

بند روان‌درمانی مختص زندانیان متهم به قتل و قاچاق مواد مخدر است که محکوم به اعدام هستند و در بند کارگران نیز زندانیانی با همین اتهامات که به اعدام محکوم نشده‌اند نگه‌داری می‌شوند.

وی در خصوص علت اعتصاب غذای این وکیل دادگستری نیز اظهار داست: «مسعود شمس‌نژاد از روی ۱۸ آذر ماه در همبستگی با زندانیان سیاسی در حال اعتصاب غذا در زندان ارومیه، اعتراض به عدم رعایت اصل تفکیک جرائم و وضعیت بهداشتی زندان و سایر حقوق زندانیان دست به اعتصاب غذا زده است.»

گفتنی است، وی پیش از بازداشت وکیل پرونده‌های زندانیان سیاسی کرد همچون برادران افشاری، حسین خضری و حبیب گلپری‌پور بوده و در طی بازداشت سال ۱۳۹۱ به همین دلیل بازداشت و با اتهام همکاری با موکلین خود رو برو و پروانه وکالتش باطل شد.

وی در ۱۹ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲، به اتهام عضویت در گروه‌های معارض نظام (احزاب کُرد مخالف حکومت) بازداشت و به بازداشتگاه ستاد خبری اداره اطلاعات ارومیه و پس از مدتی به زندان مرکزی ارومیه منتقل شد. وی در ۲۲ خرداد‌ماه‌‌‌ همان سال، با قرار وثیقه یک میلیارد تومانی از زندان آزاد شد.

مسعود شمس‌نژاد به دو اتهام تبلیغ علیه نظام، از طریق مصاحبه با رسانه‌های کُردزبان خارج از کشور، انتشار مطالب و اخبار کذب و اتهام عضویت در گروه‌های معارض متهم شد. این وکیل دادگستری در ‌‌‌نهایت در ۲۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۲، در شعبه ۲ دادگاه انقلاب ارومیه به ریاست قاضی شیخ‌لو، به اتهام تبلیغ علیه نظام به ۴ ماه حبس محکوم شد و برای اتهام عضویت در گروه‌های معارض نظام مورد منع تعقیب قرار گرفت. این حکم شهریورماه ۱۳۹۲، در شعبه ۱۰ دادگاه تجدید نظر استان آذربایجان غربی عینا تایید و قطعی شد.

شایان ذکر است، هم‌اکنون ۲۴ زندانی سیاسی بند ۱۲ زندان ارومیه در اعتصاب غذا به سر می‌برند. این زندانیان از روز ۲۹ آبان ماه در اعتراض به «انحلال بند زندانیان سیاسی» و نیز «فشارهای وارده از سوی وزارت اطلاعات بر زندانیان و خانواده‌هایشان» دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

برچسب ها:

زندانیان