نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

مهدی عبیات دانشجوی زندانی پس از یک سال آزاد شد

21-آگوست-2014

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: مهدی عبیات دانشجوی زندانی در زندان رجایی شهر کرج پس از یک سال از زندان آزاد شد.

به گزارش هرانا، مهدی عبیات از زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر کرج که در حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بازداشت شده بود پس از تحمل یک سال زندان، آزاد شد.

یکی از همبندیان وی طی نامه‌ای که توسط هرانا منتشر شده، نوشته است:

آنچه بر مهدی عبیات و خانواده‌اش گذشت

یکم اسفند ۸۹ به فعالیت آیین هفتمین روز شهادت صانع ژاله که در ۲۵ بهمن مقابل دانشگاه هنر توسط ماموران اطلاعاتی به ضرب گلوله کشته شد؛ راهپیمایی در سراسر کشور بویژه در تهران انجام شد.

مهدی عبیات که برای ابراز نارضایتی خویش از این جنایت به معترضین پیوسته بود در تقاطع فاطمی توسط ماموران اطلاعاتی سپاه دستگیر شده او را به داخل یک ماشین ون انداخته و به او دست بند و چشم بند زدند.

او و سایر دستگیر شدگان را به یک مدرسه در‌‌‌ همان اطراف بردند و به شدت شکنجه کردند، پس از آنکه پی بردند که ایشان فرزند عبدالنبی عبیات امام جمعه پیشین سوسنگرد است، او را به تنهایی در یک کلاس زندانی و با شدت بیشتر زیر مشت و لگد و باتون گرفتند، ماموران هر چند ساعت یکبار او را مورد شکنجه و آزار شدید جسمی و روحی قرار می‌دادند.

ماموران تلاش می‌کردند که وی را به دروغ به احزاب و گروههای تروریستی متصل کنند حتا ماموران تهدید کرده بودند که او را بالای دار خواهند فرستاد، نیمه‌های شب مهدی توسط ماموران به بند ۲ الف زندان اوین منتقل شد آنجا نیز بار‌ها مورد شکنجه جسمی و روحی قرار گرفت، مهدی بار‌ها تحت شدید‌ترین بازجویی‌ها قرار گرفت و هر بار در اتاق بازجویی و در مسیر سلول انفرادی تا اتاق بازجویی از پشت سر مورد شدید‌ترین ضربات مشت و لگد قرار گرفت بطوریکه بیهوش بر زمین می‌افتاد.

بالاخره به اعتراف ماموران مهدی متوجه شد که این همه شکنجه بخاطر انتقاداتی بوده است که پدرش در خطبه‌های نماز جمعهٔ سوسنگرد به حکومت و حاکمان داشته است.

مهدی عبیات پس از ۲ هفته از بند ۲ الف به ۲۴۰ منتقل شد‌‌‌ همان روز ماموران اطلاعات سپاه بطور وحشیانه‌ای به منزل آنان در قم هجوم آورده و رعب و وحشت عجیبی در دل اهالی خانه افکندند، بطوریکه مادر مهدی که در حال نماز خواندن بود نتوانست از جایش برخیزد حتا پس از رفتن ماموران و به هم ریختن خانه به کمک فرزندانش در منزل بستری شد، پیداست که خانواده مهدی چه حال و روزی را گذرانده‌اند.

مهدی عبیات پس از دو روز از بند ۲۴۰ به نقطه نامعلومی منتقل شد. در آنجا بین هزار تا ۲ هزار نفر از دستگیر شدگان اعتراضات خیابانی نگهداری می‌شد.

پس از گذشت ۴۰ روز با قرار وثیقه موقتا تا تشکیل دادگاه آزاد شد. او طی چندین جلسه دادگاه توسط قاضی صلواتی به حکم اعدام محکوم شد، اما بالاخره در حکم نهایی حکم او به ۸ سال زندان و ۸۴ ضربه تقلیل یافتٰ.

اتهامات وارد شده به وی به شرح زیر بود:

۱- اقدام علیه امنیت ملی

۲- اخلال در نظم و سلب آسایش عمومی

۳- توهین به رهبر

۴- توهین به مسئولین نظام

بالاخره مهدی عبیات پس از سپری کردن یک سال زندان در مورخه ۲۸ خرداد ۹۳ از زندان رجایی شهر آزاد و به آغوش خانواده‌اش بازگشت.

نام نویسنده محفوظ است

برچسب ها:

زندانیان