نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

نشست سازمان زندان‌ها و شهرداری برای تعیین قیمت اوین

2-ژوئن-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رییس سازمان زندان‌ها توضیحاتی را پیرامون انتقال زندان اوین، وضعیت آماده‌سازی اردوگاه‌های محکومان مواد مخدر، تجهیز مبادی ورودی زندان‌ها به بادی اسکنر و دستبند و پابند الکترونیک ارایه داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، اصغر جهانگیر در حاشیه اولین سفر استانی رییس قوه قضاییه به استان تهران در جمع خبرنگاران درباره انتقال اوین و واگذاری آن به شهرداری تهران برای تبدیل آن به فضای سبز گفت: “فعلاً قرار شده کارشناسان سازمان زندان‌ها و شهرداری در جلسه مشترک موضوع را بررسی کنند تا هم قیمت اوین مشخص شود و بعد ببینیم که به ازای اوین، شهرداری به چه نحو می خواهد عمل کند و در چه مدت می تواند تعهداتش را انجام دهد”.

وی با بیان اینکه مساحت زندان اوین ۴۰ هکتار است، درباره اینکه آیا سازمان زندان ها قیمتی برای اوین به شهرداری داده است یا خیر؟ گفت: “ما که معاملات ملکی نیستیم و باید کارشناسان نظر بدهند”.

جهانگر در پاسخ به سئوالی درباره آخرین وضعیت آماده سازی اردوگاه های محکومان مواد مخدر، گفت: “اگر امسال اعتبارات لازم را بدهند، امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال بخش زیادی را آماده کنیم”.

رئیس سازمان زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی کشور ادامه داد: “نزدیک به ۹۰ درصد عملیات احداث هفت اردوگاهی که از سال گذشته کلنگ خورده اند، انجام شده است و ۱۰ درصد باقی مانده نیازمند اعتبارات لازم است که اگر تخصیص یابد، کار تکمیل اردوگاه ها تمام می شود”.

وی اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این ۷ اردوگاه را ۲۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: “متاسفانه این اعتبار در بودجه سال ۹۵ پیش‌بینی نشده است؛ البته در حال رایزنی با دولت هستیم و قول مساعد دادند که امسال ۸۰ میلیارد تومان به صورت جداگانه تخصیص بدهند که اگر این کار انجام شود می توانیم یک سوم از اردوگاه ها را آماده کنیم”.

جهانگیر درباره دستبندها و پابندهای الکترونیک، گفت: “مرحله آزمایشی دستبندها و پابندهای الکترونیکی انجام شده اما اشکالاتی داشت و افرادی که از این دستبندها و پابندها استفاده کردند، گله‌هایی داشتند. این تجربه جدید است و طبیعی است که افراد دوست ندارند وقتی در محیط بیرون هستند هرگونه حرکت‌شان قابل رصد باشد یا اینکه همه بفهمند پابند یا دستبند به دست و پا دارند که البته در حال برطرف کردن این اشکالات هستیم”.

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه سرانجام طرحی که قرار بود ایران خودرو، تعدادی خودروی ویژه حمل زندانیان طراحی و تولید کند چه شد، گفت: “متاسفانه آن همکاری ادامه نیافت و از سوی دیگر خودروهای حمل زندانیان فرسوده است و اگر می خواهیم امنیت زندانیان برقرار شود، باید تلاش کنیم خودروهای مناسب داشته باشیم اما چون نتوانستیم بودجه لازم را تامین کنیم، آن بحث ادامه نیافت”.

وی تاکید کرد: “امسال به دنبال این خواهیم بود که بتوانیم با ایران خودرو یا سایر شرکت هایی که آمادگی دارند در این خصوص وارد مذاکره شویم”.

رییس سازمان زندان‌ها درباره تجهیز مبادی ورودی زندان‌ها به بادی اسکنر و میزان کشفیات مواد مخدر در سال ۹۴ نیز گفت: “با توجه به اینکه تهیه بادی اسنکر هزینه بالایی دارد، تا الان موفق نشدیم بودجه لازم را بگیریم و هم اکنون در حال پیگیری از طریق ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه ها هستیم تا بتوانیم اعتباری را برای این کار جذب کنیم؛ زیرا معتقدیم اگر زندان‌های‌مان به این دستگاه مجهز شوند، می توانیم به زندان‌های پاک برسیم”.

وی یادآور شد: “در سال ۹۴، حدود ۱۳۰ کیلو انواع مواد مخدر در مبادی ورودی و داخل زندان‌ها کشف کردیم که عمده کشفیات در مبادی ورودی زندان‌ها بوده است، البته کشفیات مواد مخدر در سال ۹۴ در مبادی ورودی و داخل زندان ها نسبت به سال ما قبل آن (۹۳)، ۱۰ کیلو کاهش داشته است”.

برچسب ها:

زندانیان