نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

هشدار دوباره ایالات متحده به شهروندان آمریکایی، از جمله دو تابعیتی‌ها برای سفر به ایران

23-آگوست-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: وزارت خارجه ایالات متحده در اطلاعیه ای با عنوان “هشدار در مورد سفر به ایران” به شهروندان آمریکایی و به ویژه کسانی که دارای دو تابعیتی هستند یادآور شده که خطر دستگیری و بازداشت آنها در صورت سفر به ایران وجود دارد.

به گزارش صدای آمریکا، در بخشی از این اطلاعیه یادآوری شده که جمهوری اسلامی ایران همچنان براساس اتهام هایی مثل جاسوسی و تهدید علیه امنیت ملی به بازداشت و حبس غیرعادلانه شهروندان آمریکایی، به خصوص شهروندان ایرانی تبار از جمله دانشجویان، روزنامه‌نگاران، بازرگانان، دانشگاهیان ادامه می‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا این اطلاعیه را جایگزین اطلاعیه پیشین در مورد سفر به ایران کرد که در بهمن ماه گذشته بعد از آزادی چند شهروند آمریکایی ایرانی تبار از جمله جیسون رضائیان، یادآور شده بود هنوز در ایران نیروهایی وجود دارد که همچنان نسبت به آمریکا رویکردی مبتنی بر دشمنی دارند. در آن اطلاعیه تاکید شده بود ایران از زمان امضای توافق هسته‌ای به آزار و اذیت، بازداشت و دستگیری شهروندان آمریکایی به‌ویژه دو تابعیتی‌ها، ادامه داده است.

در بخش دیگری از اطلاعیه وزارت خارجه آمریکا درباره سفر به ایران آمده است، مقامات ایرانی در مواردی از خروج برخی شهروندان ایرانی – آمریکایی که برای امور شخصی یا بازرگانی سفر کرده‌اند، جلوگیری کرده است.

در این اطلاعیه به نام خاصی اشاره نشده اما مقامات ایران سیامک نمازی، فعال اقتصادی را در آبان ماه گذشته پس از سفر به ایران دستگیر کردند. او شهروند آمریکا و ایرانی تبار است.

پدر این شهروند آمریکایی-ایرانی در بهمن ماه گذشته در پی بازگشت به ایران از دبی در تهران بازداشت شد. باقر نمازی ۸۰ ساله نیز تابعیت دوگانه ایرانی و آمریکایی دارد.

خانواده نمازی بر این باور است که آن دو در زندان اوین تهران در بازداشت هستند. نشریات نزدیک به سپاه پاسداران پیشتر مطالبی را علیه سیامک نمازی منتشر کرده بودند.

در بخش دیگری از هشدار وزارت خارجه آمریکا تاکید شده که ایران و آمریکا رابطه کنسولی ندارند و سفارت سوئیس به عنوان حافظ منافع ایالات متحده، خدمات کنسولی محدودی ارایه می دهد. همچنین یادآوری شده ایران، تابعیت دو گانه را به رسمیت نمی شناسد.

حدود یک میلیون ایرانی در آمریکا زندگی می کنند که بعضی از آنها سالانه به ایران سفر می کنند.

زندانیان