نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

هشدار عفو بین‌الملل در مورد وضعیت سلامت سعید شیرزاد در زندان

21-ژانویه-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: سازمان عفو بین المللی در بیانیه‌ای با عنوان «وضعیت غیرانسانی زندان باید تغییر یابد» در مورد سلامتی سعید شیرزاد زندانی سیاسی و فعال حقوق بشر ایرانی هشدار داده‌است.

به گزارش رادیو فردا، در مقدمه این بیانیه یادآوری می شود که سعید شیرزاد روز ۲۵ دی ماه و پس از قول شفاهی مسئولین زندان رجایی شهر برای رسیدگی به شکایات او در مورد «رفتار غیرانسانی» با زندانیان سیاسی اعتصاب غذای ۳۹ روزه خود را شکست. او اکنون به مراقبت‌های پزشکی ویژه‌ای نیاز دارد.

سعید شیرزاد که به پنج سال زندان محکوم شده، روز ۱۷ آذر در اعتراض به آنچه که در نامه‌اش به مقامات قضایی «مرگ آهسته زندانیان در زندان رجایی شهر» توصیف کرده بود، لب‌هایش را دوخت و اعتصاب غذای خود را آغاز کرد.

در این نامه می‌گوید مواردی مانند «محروم کردن زندانیان از خدمات پزشکی، کتک زدن زندانیان، رفتار توهین‌آمیز مسئولین زندان با زندانیان و خانواده‌های آنها در ساعات ملاقات و وضع بد هوای داخل زندان به دلیل پوشاندن پنجره‌های بند زندانیان سیاسی با ورقه‌های فلزی» دلیل اعتصاب غذای او است.

سعید شیرزاد روز ۲۵ دی پس از آنکه دادیار زندان قول داد به شکایات او رسیدگی کند اعتصاب غذا را شکست. او دور روز قبل‌تر، پس از کاهش خطرناک فشار خون و بیهوش شدن به بیمارستان انتقال داده شده بود.

سازمان عفو بین الملل در ادامه بیانیه خود می افزاید روز ۱۵ دی گروهی از زندانیان سیاسی در نامه ای که در حمایت از سعید شیرزاد نوشتند مقامات مسئول را به خاطر بی‌توجهی به شرایط غیرانسانی زندان محکوم کردند.

سازمان عفو بین الملل در ادامه بیانیه خود می‌افزاید گزارش‌ها از زندان رجایی شهر در عین حال نشان می‌دهد که زندانبان‌ها به طور مکرر و به‌خصوص هنگام انتقال زندانیان به بیمارستان و یا دادگاه آنها را مورد ضرب و شتم قرار داده، به آنها توهین کرده و حتی آنان را آزار جنسی می‌دهند.

این نهاد تاکید می کند که تنها دلیل بازداشت و صدور حکم زندان پنج ساله برای آقای شیرزاد فعالیت های مسالمت‌آمیز او در دفاع از حقوق بشر بوده است.

سازمان عفو بین الملل در این فراحوان از مقامات قضایی ایران می خواهد برای محافظت از زندانیان زندان رجایی شهر در برابر شکنجه و هر نوع بدرفتاری اقدامات لازم را انجام داده و تضمین کنند که با تمامی زندانیان سیاسی براساس قوانین و موازین بین‌المللی رفتار شود و به ناظران داخلی و بین‌المللی اجازه دهند تا از زندان رجایی شهر بازدید کنند.

برچسب ها:

زندانیان