نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وجود ۱۲هزار زندانی غیرعمد درکشور؛ ۲هزار بدهکار دیه در زندان هستند

22-ژوئن-2016

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: مدیر آمار، عملکرد و امور رایانه ستاد دیه کشور از وجود بیش از ۱۲ هزار زندانی جرائم مالی غیرعمد در زندان‌های کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی رحیمی اظهار داشت: “بیش از ۹۶ هزار زندانی از سال ۱۳۶۹ تاکنون با کمک ستاد دیه از زندان رهایی یافتند که از این تعداد ۴۵ هزار نفر مربوط به بدهکاران دیه و مابقی نیز محکومیت‌های مالی بوده است”.

مدیر آمار، عملکرد و امور رایانه ستاد دیه کشور از وجود بیش از ۱۲ هزار زندانی جرائم غیرعمد در زندان‌های کشور خبر داد و بیان کرد: “زندانیان جرائم غیرعمد ۶ درصد از کل زندانیان کشور را تشکیل می‌دهند”.

رحیمی تعداد زندانیان بدهکار دیه در کشور را ۲ هزار نفر عنوان کرد و گفت: “از این تعداد ۹۷۰ زندانی مرد و تصادف منجر به جرح هستند و ۴ زندانی زن نیز به دلیل تصادف منجر به جرح در زندان هستند”.

وی تعداد زندانیانی که به دلیل تصادف منجر به فوت زندانی شدند را ۵۵۰ نفر مرد و ۱ نفر زن عنوان کرد و افزود: “در بخش حوادث کارگاهی منجر به صدمه نیز ۲۴۳ نفر بدهکار دیه منجر به جرح هستند و منجر به فوت نیز ۵۰۰ زندانی داریم”.

رحیمی از وجود ۶۲۵۰ زندانی محکوم مالی غیرعمد در زندان‌های کشور خبر داد و بیان کرد: “۲۳۰۲ زندانی مهریه در زندان داریم و ۵۶۲ بدهکار نفقه در زندان به سر می‌برند”.

وی اعتبار مورد نیاز برای آزادی زندانیان دیه و محکومان مالی غیرعمد در کشور را ۲۶۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: “اگر  زندانیان و شکات و خانواده زندانیان نیز محاسبه شود می‌توان گفت از سال ۶۹ تاکنون قریب به یک میلیون نفر  درگیر این جریان بودند و آزادی زنددانیان جرائم غیرعمد به کاهش آسیب‌های اجتماعی بسیار کمک می‌کند”.

رحیمی از آزادی ۸۵۶۵  زندانی جرائم مالی غیرعمد در سال گذشته خبر داد و بیان کرد: “این تعداد زندانی ۱۲۰ میلیارد تومان نیاز داشتند که ۴۰ درصد از شکات گذشت گرفتیم و مابقی از سایر منابع تامین شد”.

زندانیان