نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

وجود ۴۰۰ هزار زندانی مرتبط با مسائل اجتماعی

13-آگوست-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: حسن موسوی مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت که بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی و ۴۰۰ هزار نفر زندانی مرتبط با مسائل اجتماعی در کشور وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: “سازمان بهزیستی متولی تأمین سلامت اجتماعی است”.

سید حسن موسوی چلک ۲۱ مرداد ماه در جمع خبرنگاران، سازمان بهزیستی را متولی سلامت اجتماعی اعلام و تأکید کرد: “اجباری شدن مشاوره ژنتیک، ساماندهی بیماران روانی و کودکان خیابانی از اقدامات این سازمان در این زمینه بوده است”.

وی اظهار کرد: “بیش از ۱۵ میلیون پرونده قضایی و ۴۰۰ هزار نفر زندانی مرتبط با مسائل اجتماعی در کشور وجود دارد”.

موسوی چلک افزود: “تعداد زنان سرپرست خانوار طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵، از دو میلیون به سه میلیون نفر رسیده است و این نشانگر افزایش ۲۰ درصدی این تعداد است”.

موسوی چلک ادامه داد: “پس از بررسی ۸۷۰ منطقه در کشور، یک هزار و ۱۰۰ محله ناکارآمد با جمعیت ۱۹ میلیون نفر شناسایی شده است”.

وی تصریح کرد: “در پیشگیری از آسیب اجتماعی بایستی مطالبه‌گری اجتماعی جایگاه خویش را به‌دست آورد”.

موسوی چلک با اشاره به موضوع کودک آزاری در برخی جوامع، گفت: “بروز این مسئله ناشی از وجود ضعف در اخلاق اجتماعی است و لایحه کودکان و نوجوانان به منظور حمایت از کودکان در شرایط آزار، بزه و موضوعات مشابه در برنامه‌های این سازمان تدوین شده است”.

وی بیان کرد: “مسائل اجتماعی نباید مورد بهره‌برداری سیاسی قرار گیرد و این مسائل نیازمند بازنگری با نگاه مشکل محور و مسئله محور است”.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور اضافه کرد: “آموزش و پرورش ظرفیت بزرگی دارد و می‌تواند در انجام مسئولیت‌های مذکور، سازمان بهزیستی را با مدیریت همه جانبه و هوشمند یاری کند”.

موسوی چلک اظهار کرد: “بخش مهمی از رسالت سازمان بهزیستی مطالبه‌گری و پرسشگری درحوزه اجتماعی است و رسانه‌ها در تحقق این امر نقش موثری خواهند داشت و  با پرداختن به نقاط قوت، ضعف و معرفی منابع مربوطه، با این سازمان همکاری می‌کنند”.

وی تصریح کرد: “حوزه اجتماعی تخصصی، پیچیده و نیازمند مدیریت اجتماعی است و شناسایی پیچیدگی‌های آن ضروری است”.

مشاور رئیس سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه مردم بایستی اورژانس اجتماعی را بشناسند، خاطرنشان کرد: “۱۹۸ اورژانس اجتماعی در کشور موجود است و تا پایان سال جاری ۱۴۰ مورد دیگر ایجاد خواهد شد”.

موسوی چلک افزود: “سال گذشته حدود پنج هزار نفر در شرایط اقدام به خودکشی در کشور با مداخله اورژانس اجتماعی از این عمل صرف نظر کردند”.

برچسب ها:

زندانیان