نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

کرمان؛ ۶۸.۵ درصد از زندانیان، محکومین مواد مخدر هستند

2-مارس-2017

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس: رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه ۶۸.۵ درصد از ظرفیت‌های زندان‌های استان کرمان را زندانیان مواد مخدر اشغال کرده‌اند، گفت که متوسط جمعیت کیفری استان کرمان نسبت به ۱۰۰ هزار نفر حدود ۴۰۰ نفر است که طبق آمار کشوری در سال گذشته رتبه دوم کشور پس از خراسان جنوبی مربوط به استان کرمان بود.‌ وی تبعات مجازات اعدام را بیشتر از وضع موجود دانست و گفت “معتقدیم نقش اعدام در برخی بخش‌ها لازم است اما توسعه و افراط مجازات اعدام به مراتب خطرناکتر بوده و تبعات ان بیشتر از وضع موجود خواهد بود و افراط و تفریط در این بخش بسیار خطرناک است و موضع دستگاه قضا نیز همین مهم خواهد بود”.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، یدالله موحد شامگاه چهارشنبه یازدهم اسفندماه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان کرمان گفت: “تقریبا دو سوم قضات استان کرمان درگیر رسیدگی به مسایل مواد مخدر هستند”.

وی با بیان این مطلب که ظرفیت قابل توجهی از دستگاه قضای استان صرف مسایل مواد مخدر می‌شود، اظهار کرد: “در ۱۱ ماهه سال جاری حدود ۱۰۰ تن انواع مواد مخدر در استان کرمان کشف و ضبط شده است که پرونده‌های آنها در دستگاه قضا مورد بررسی قرار می‌گیرد”.

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه ۶۸.۵ درصد از ظرفیت‌های زندان های استان کرمان را زندانیان مواد مخدر اشغال کرده‌اند، تصریح کرد: “۳۱.۵ درصد زندانیان استان مربوط به جرایم عمومی است، همچنین بیشتر ظرفیت‌های زندان های استان را محکومین مواد مخدر را اشغال کرده‌اند”.

موحد افزود: “طی۱۱ ماهه گذشته سال جاری ۲۲ هزار ۸۷ فقره پرونده در محورهای مختلف مواد مخدر وارد دستگاه قضایی استان کرمان شده است‌ که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش یک درصدی روبرو هستیم”.

وی ۷هزار و ۱۴۰ پرونده ورودی به دستگاه قضا در خصوص حمل مواد مخدر اعلام  کردوگفت: “۶ هزار و ۹۴۹ مورد مربوط به نگهداری و مالکیت مواد مخدر است و در بحث استعمال مواد مخدر نیز پرونده‌های وجود دارد”.

رییس کل دادگستری استان کرمان نرم جمعیت کیفری کشور نسبت به ۱۰۰ هزار نفر را حدود ۲۸۰ نفر دانست و گفت: “اما متوسط جمعیت کیفری استان کرمان نسبت به ۱۰۰ هزار نفر حدود ۴۰۰ نفر است و طبق آمار کشوری در سال گذشته رتبه دوم کشور مربوط به استان کرمان بوده است”.

وی زندانیان مواد مخدر استان کرمان در حال حاضر را  ۸ هزار و ۷۲۹ نفر اعلام کرد و گفت: “۸.۱ درصد این زندانیان را زنان و مابقی را مردان تشکیل می‌دهند. قابل ذکر است که جمعیت کیفری زنان در کشور ۳ درصد و در کرمان ۷ درصد است که از میانگین کشوری بالا بوده و این مهم هشداری برای مسئولین استانی است”.

موحد، ۲۲۰ نفر از زندانیان مواد مخدر را تبعه افغانستانی دانست و مطرح کرد: “اتهامات این اتباع بسیار سنگین است به این دلیل که محموله‌های بسیار بزرگی را حمل می‌کرده‌اند”.

وی تبعات مجازات اعدام را بیشتر از وضع موجود دانست و مدعی شد: “معتقدیم نقش اعدام در برخی بخش‌ها لازم است اما توسعه و افراط مجازات اعدام به مراتب خطرناکتر بوده و تبعات ان بیشتر از وضع موجود خواهد بود و افراط و تفریط در این بخش بسیار خطرناک است و موضع دستگاه قضا نیز همین مهم خواهد بود”.

 

زندانیان