نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

گزارشی از بازداشت شدگان سال هشتاد و هشت

24-مارس-2011

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس :در طول سال ۱۳۸۹ در نقاط مختلف ایران بیش از ۱۳۰۰ نفر از شهروندان به دلیل عقاید سیاسی و اعتراض‌های داخلی بازداشت و روانه زندان‌ها شدند.

دانشجویان ۱۸۵ نفر بازداشت

دانشجویان در سال جاری بیش‌ترین فعالینی بودند که بازداشت شده و زندان را تجربه کرده ودر فواصل مختلفی بازداشت شدند. بهمن، اسفند، خرداد و آذر ماه فعالین دانشجویی بیش‌ترین بازداشت را در ایران داشته که به ترتیب ۷۲، ۳۲، ۳۲ و ۲۳ مورد دستگیری بوده است.

دانشجویان در مجموع و بر اساس گزارش‌های منتشر شده دست کم ۱۸۵ مورد دستگیری و بازداشت در سال جاری داشته‌اند.

اقلیت‌های مذهبی ۱۶۵ نفر بازداشت

اقلیت‌های مذهبی از جمله بهاییان، مسیحیان، دروایش گنابادی، اهل سنت و … بعد از دانشجویان دارای بیش‌ترین بازداشت هستند. بهاییان در سال ۱۳۸۹ بیش‌ترین تعداد بازداشت را در بین اقلیت‌های مذهبی داشته و ۸۲ نفر از آنان بازداشت شدند.

دراویش گنابادی نیز در ۳۹ مورد شاهد بازداشت پیروان خود بوده و مسیحیان و نوکشیان مسیحی نیز دست کم در ۱۹ مورد بازداشت شدند. همچنین باید اشاره کرد به بازداشت گسترد مسیحان در دی ماه که اطلاعی از اسامی آنان در دست نیست.

اهل سنت نیز شاهد دستگیری ۱۲ نفر از پیروان خود بوده و شش نفز از هواداران آیت‌الله بروجردی نیز در سال ۸۹ بازداشت شدند.

فعالین سیاسی ۱۲۹ نفر بازداشت

فعالین سیاسی نیز در سال جاری با بازداشت‌های گسترده و پیش‌گیرانه روبرو بوده‌اند. بسیاری از فعالین سیاسی به دلیل جلوگیری از تاثیر فعالیت‌های‌ اعتراضی‌شان بازداشت شدند. در سال جاری دست کم ۱۲۹ نفر از فعالین سیاسی بازداشت و روانه زندان‌ها شدند. نهضت آزادی ایران، جبهه مشارکت ایران اسلامی، سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، سازمان ادوار تحکیم وحدت، جبهه ملی ایران از جمله احزابی هستند که در سال جاری بسیاری از اعضای آنان بازداشت و روانه زندان‌ها شدند.

فعالین کرد ۱۲۹ نفر بازداشت

نقض حقوق بشر در کردستان به عنوان یکی از مهم‌ترین کانون‌های نقض حقوق بشر در ایران در سال جاری علاوه بر اعدام‌ها و صدور حکم‌های سنگین حبس و زندان، بازداشت دست کم ۱۲۹ نفر از فعالین سیاسی مدنی و خانواده‌های زندانیان کرد را در بر داشت.

بسیاری از فعالین کرد تنها به خاطر سو ظن و یا این‌که خانواده‌ی یک زندانی محکوم به اعدام بوده بازداشت و مورد بدرفتاری قرار گرفتند. که از جمله آن‌ها می توان به خانواده حبیب‌الله لطیفی دانشجوی کرد محکوم به اعدام یاد کرد.

 

روزنامه‌نگار و وبلاگ‌نویس ۴۳ نفر بازداشت

در سال جاری همزمان با توقیف نشریات، سانسور در اینترنت و بستن فضای اطلاع‌رسانی ۴۳ روزنامه‌نگار بازداشت و به زندان‌ها منتقل شدند. این روزنامه‌نگاران و وبلاگ‌نویسان به دلیل فعالیت‌های حرفه‌ای خود مورد قهر دستگاه‌های قضایی و امنیتی قرار گرفته و بازداشت شدند.

۱۰ تن از وبلاگ‌نویسان که هفت ماه است در بازداشت و زندان به سر می‌برند، با اتهام‌های سنگینی چون محاربه و سب‌النبی روبرو بوده و ماه‌ها است که در سلول‌های انفرادی به سر می‌برند. خانه حقوق بشر ایران با پیگیری مداوم، وضعیت این افراد را دنبال می‌کند.

فعالین ترک ۴۰ نفر بازداشت

فعالیت مدنی و سیاسی ترک نیز در سال جاری به خاطر حقوق خود بارها مورد بازداشت قرار گرفته و ماه‌های طولانی را در زندان سپری کردند. فعالین ترک در سال جاری دست کم در ۴۰ مورد بازداشت شده و به زندان‌ها منتقل شدند.

فعالین زن ۸ نفر بازداشت

۸  فعال زن نیز در سال جاری بازداشت شدند که در این میان نسرین ستوده وکیل دادگستری را نیز می‌توان به آن‌ها افزود. در میان این فعالین فاطمه مسجدی عضو کمپین یک میلیون امضا در دی ماه جاری برای گذراندن حکم یک سال خود بازداشت و به زندان قم منتقل شده است.

این در حالی است که بسیاری از زنان و دخترانی که در روز ۸ مارس برابر با ۱۷ اسفند ماه که روز جهانی بود برای اعتراض و دفاع از حقوق خود به خیابان‌ها آمده بودند بازداشت و روانه زندان‌ها شدند که از اسامی آن‌ها اطلاعی در دست نیست.

فعالین عرب ۸ نفر بازداشت

همچنین در سال جاری، بازداشت ۸ تن از فعالین عرب گزارش شد که به طور معمول اخبار نقض حقوق بشر در مورد آنان همچون بلوچ‌های ایران کم‌تر به گوش می‌رسد و گزارش می‌شود. از علت بازداشت این ۸ فعال عرب گزارشی منتشر نشده و مسئولین قضایی در مورد آن توضیحی نداده‌اند.

 

فعالین کارگری ۲۲ نفر بازداشت

فعالین کارگری و سندیکایی در حالی که منصور اسانلو رئیس سندیکای کارگران شرکت واحد و ابراهیم مددی دیگر فعال این سندیکا چهارمین سال زندان خود را سپری می‌کنند، در سال جاری ۲۲ بازداشت داشته‌اند تا در کنار نقض حقوق صنفی خود و اخراج‌های‌شان از کارخانه‌ها، مورد قهر بیش‌تر قراری بگیرند.

فعال حقوق بشر ۲۰ نفر بازداشت

در سال جاری ۲۰ تن از فعالین حقوق بشر بازداشت و روانه زندان‌ها شدند. نسرین ستوده وکیل دادگستری و فعال حقوق بشر که در طول سال‌های گذشته وکالت بسیاری از زندانیان سیاسی؛ دانشجویی و مطبوعاتی را بر عهده داشت و تلاش‌های بسیاری برای احقاق حقوق آنان کرده بود در شهریور ماه بازداشت و با حکم سنگین و غیر قانونی ۱۱ سال زندان روبرو بوده و همچنان در زندان به سر می‌برد.

زندانیان