نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

۵۰ زندانی سیاسی زندان رجایی‌شهر: از کشتار سفید و تکنولوژیک زندانیان سیاسی جلوگیری کنید

26-اکتبر-2013

گروه خبری: زندانیان -

سایت نفس در قفس:‌ پنجاه زندانی سیاسی-عقیدتی در نامه‌ای به رئیس جمهور نسبت به شرایط نامناسب زندان هشدار داده و نوشته‌اند: جان ما در خطر است. از کشتار سفید و تکنولوژیک زندانیان سیاسی عقیدتی جلوگیری کنید.

 

به گزارش جرس، در بخشی از این نامه آمده است: ما زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر، هشدار جدی می‌دهیم تا پیش از تکرار فجایع انسانی قابل پیش بینی و البته غیرقابل جبران، با فوریت هر چه تمام‌تر به مشکلات زندانیان این بند رسیدگی و نسبت به بهبود وضعیت جاری و درصدر همه، جمع آوری دستگاه‌های مجهز به آنتن پارازیت انداز پیرامون محوطه زندگی ما اقدام فرمایید و یا لااقل از تشدید فشار‌ها و وقوع کشتار سفید و تکنولوژیک زندانیان سیاسی و عقیدتی جلوگیری کنید. اهمیت این مهم را می‌توانید با اعزام هیاتی قابل اعتماد و صالح مورد ارزیابی قرار دهید.

 

متن کامل نامه زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر در ادامه آمده است:

 

جناب حجه الاسلام و المسلمین آقای دکتر حسن روحانی

 

رییس جمهور محترم

 

با سلام و شادباش به مناسبت اعیاد سعید قربان و غدیر خم

 

ملت ایران با انتخاب جنابعالی به عنوان رییس جمهور، سیاست ورزی توام با تدبیر و امید را برگزید و از این رو، اجرای اصول و حقوق مندرج در قانون اساسی انتظاری نابه جا نخواهد بود.

 

جنابعالی در پیشگاه خدای متعال و ملت ایران سوگند یاد کرده‌اید که با تمام توان از حرمت اشخاص و حقوق اساسی آحاد ملت حمایت کنید و پیگیر اعتلای کشور، ترویج دین و اخلاق بوده و پشتیبان حق و گسترش عدالت باشید.

 

مصونیت جان و حیثیت افراد از هرگونه تعرض، حفظ حقوق ملت و ممنوعیت اعمال هر نوع شکنجه، از جمله ارزش‌ها و هنجارهایی هستند که در اصول ۲۲ و ۳۸ قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است.

 

باور به کرامت و ارزش والای انسان، نفی ستم‌گری و سلطه‌گری و برپایی قسط و عدل و حاکمیت قانون و پرهیز از خودکامگی به موجب اصل دوم قانون اساسی از جمله بنیان‌های نظام سیاسی ایران محسوب می‌شود. در همین راستا، ملت صبور ایران و از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی با درک مشکلات و شرایط جاری و همچنین اولویت بندی‌های دولت یازدهم در رویارویی با دغدغه‌های کلان و بحران‌های اساسی، تاکنون از طرح حقوق پایمال شده خود پرهیز داشته‌اند. البته حل مساله زندانیان سیاسی و عقیدتی و رسیدگی به مظالمی که به ویژه در سالیان اخیر بر ایشان و خانواده‌هایشان روا شد، یکی از این موارد بوده است که در بسیاری از موارد به سبب شکیبایی زندانیان و به ویژه خانواده‌ها ناگفته مانده است. لیکن با وجود گذشت چند ماه از آغاز به کار دولت یازدهم، متاسفانه شواهد متعددی دلالت بر تشدید فشار‌ها و عدم تغییرات لازم در حوزه رویکرد و کنش امنیتی مسوولان ذیربط دارند که در صورت تداوم و عدم به کارگیری تدبیر بایسته در این خصوص، اعتماد عمومی نسبت به صداقت و اعتبار عملکرد دولت در معرض تردید و آسیب جدی قرار خواهد گرفت.

 

زندانیان سالن ۱۲ زندان رجایی شهر (بند سیاسی عقیدتی) نزدیک به سه سال است که در شرایط نامناسب در تبعید در زندان به سر می‌برند. فقدان ارتباط تلفنی در این مدت و فقدان ارتباط با خانواده جز در ساعات محدود ملاقات‌های هفتگی (نیم ساعت در هفته) در کنار مشکلات عدیده معیشتی و بهداشتی نظیر طبخ سویای دامی، عدم دسترسی به آب گرم کافی جهت استحمام، بوی تعفن و گرفتگی فاضلاب‌ها و بسیاری موارد دیگر که موضوع خاص این نامه نبوده و طرح آن‌ها را به مجالی دیگر وا می‌گذاریم، از جمله مواردی هستند که حیات مادی و روانی ما را به طور جدی به مخاطره افکنده‌اند. شاید عمق این فاجعه با ذکر این واقعیت روشن‌تر شود که پنج تن از همبندیان که متوسط سنی ایشان کمتر از ۵۰ سال بوده است، طی دو سال گذشته در اثر مشکلاتی از این دست و خصوصا فشارهای روحی و روانی ناشی از قطع کامل ارتباط تلفنی و بی‌خبری از وضعیت خانواده‌ها از یک سو و بی‌توجهی و مسئولیت ناپذیری مسوولان قضایی و سازمان زندان‌ها از سوی دیگر، جان خود را از دست داده‌اند. بار‌ها در این مدت، مشکلات این سالن به مقامات گوناگون قضایی و امنیتی کتبا گزارش شده است که با کمال تاسف، تمامی این دادخواهی‌ها تاکنون بی‌پاسخ مانده‌اند. در آخرین مورد، کمتر از دو ماه پیش، در نامه‌ای خطاب به رییس محترم قوه قضاییه نسبت به انبوه زندانیان سیاسی عقیدتی این بند که به علت قرارداشتن در بالای ۶۰ سال و بیماری در معرض خطر جانی قرار دارند، ابراز نگرانی کردیم و انتظار داشتیم که وزارت اطلاعات و قوق قضاییه چاره‌ای اندیشند تا همچون گذشته، مرگ زندانیان سیاسی و عقیدتی به امری عادی بدل نشود. با تاسف، نه تنها در این خصوص تدبیری صورت نپذیرفت، بلکه امروز این نگرانی یعنی خطر جانی به کل زندانیان این بند تسری یافته است. ما حتی از حقوق برابر با قاتلان، کلاهبرداران و جاعلان و جنایتکاران حرفه‌ای برخوردار نیستیم و از هرگونه امکان دسترسی به تلفن یا امکانات آموزشی و فرهنگی محرومیم. در روزهای اخیر و هم زمان با اعلام خبر از سوی رییس محترم سازمان محیط زیست – سرکار خانم دکتر ابتکار – مبنی بر ضرورت برخورد قانونی و قلع و قمع دکل‌های غیرقانونی و فاقد استاندارد مجهز به آنتن‌های پارازیت انداز و اثرات مخرب پارازیت‌ها بر سلامت جسمانی و روانی افراد، بیش از ده دستگاه موج افکن بر دستگاه‌های نصب شده پیشین افزوده شده و دورتادور محوطه زندگی زندانیان سیاسی و عقیدتی این زندان را با صرف مبالغ هنگفت محاصره کرده است.

 

این وضعیت، معنایی جز قرار گرفتن در معرض تشعشعات مرگ آور نداشته و نوعی به مخاطره افکندن عمدی حیات زندانیان و ابتلای تدریجی ایشان به بیماری‌های صعب العلاج نظیر سرطان، تشنج‌ها و سردردهای عصبی بوده و مصداق بارز شکنجه تدریجی و نقض کرامت انسانی و حق سلامت زندانیان محسوب می‌شود و با هرگونه موازین اخلاقی و قانونی در تعارض است.

 

در گذشته و پیش از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، مقامات قوه قضاییه نظیر دادستان یا نماینده ایشان، به دفعات، تحمیل چنین دشواری‌ها و مشکلات را به خواست وزارت اطلاعات دولت دهم نسبت می‌دادند. اما با وجود تغییر دولت و وعده‌های انتخاباتی جنابعالی، لازم است که مشخص شود که وزارت اطلاعات دولت یازدهم چه نقش و مسوولیتی در قبال این امور دارد؟ تغییرات پیش آمده در سایر عرصه‌ها دلالت بر عزم جنابعالی جهت تصحیح رویکرد امنیتی و تلاش در راستای عملکرد شایسته وزارت اطلاعات به منظور رفع تضییقات غیرقانونی و نیل به امنیت پایدار شهروندان دارد. ما بر آن باوریم که تلاش‌های جنابعالی در حوزه سیاست خارجی بدون توجه به ضرورت پاسخ گویی به حقوق بنیادین ملت به ثمر نخواهد رسید. امروزه در هیچ کجای جهان، حاکمیت ملی (استقلال) بدون رعایت و پای بندی به حقوق و حاکمیت ملت به دست نخواهد آمد.

 

ما زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر، هشدار جدی می‌دهیم تا پیش از تکرار فجایع انسانی قابل پیش بینی و البته غیرقابل جبران، با فوریت هر چه تمام‌تر به مشکلات زندانیان این بند رسیدگی و نسبت به بهبود وضعیت جاری و درصدر همه، جمع آوری دستگاه‌های مجهز به آنتن پارازیت انداز پیرامون محوطه زندگی ما اقدام فرمایید و یا لااقل از تشدید فشار‌ها و وقوع کشتار سفید و تکنولوژیک زندانیان سیاسی و عقیدتی جلوگیری کنید. اهمیت این مهم را می‌توانید با اعزام هیاتی قابل اعتماد و صالح مورد ارزیابی قرار دهید.

 

در پایان نیز ملت شریف ایران را به پیگیری وضع نامناسب و غیرانسانی یاد شده فرا می‌خوانیم و استمداد داریم همچون گذشته از حمایت فرزندان خویش دریغ نورزند. فرصت همین امروز است. فردا دیر خواهد شد.

 

«الملک یبقی مع الکفر و لایبقی مع الظلم»

 

 

جمعی از زندانیان سیاسی و عقیدتی زندان رجایی شهر

 

 

رونوشت:

 

 

وزیر محترم اطلاعات جهت استحضار و اقدام لازم

 

 

رییس محترم سازمان محیط زیست جهت استحضار و اقدام لازم

 

 

کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی جهت پیگیری

 

 

کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی جهت پیگیری

 

 

اسامی امضا کنندگان به ترتیب الفبا:

 

۱-جعفر اقدامی ۲-عباس بادفر ۳-مسعود باستانی ۴-افشین بایمانی ۵-محمود بادوام ۶-بهروز توکلی ۷-وحید تیزفهم ۸-بهزاد ترحمی ۹-فره‌مند ثنایی ۱۰-ماشاءالله حائری ۱۱-خالد حردانی ۱۲-افشین حیرتیان ۱۳-لطیف حسنی ۱۴-جمال الدین خانجانی ۱۵-فواد خانجانی ۱۶-نوید خانجانی ۱۷-شهرام رادمهر ۱۸-کیوان رحیمیان ۱۹-سعید رضایی ۲۰-هوشنگ رضایی ۲۱-کوروش زیاری ۲۲-رامین زیبایی ۲۳-رمضان سعیدتی ۲۴-ریاض الله سبحانی ۲۵-ایقان شهیدی ۲۶-جمشید صادق الحسنی ۲۷-کیوان صمیمی ۲۸-سیامک صدری ۲۹-فرهاد صدقی ۳۰-شاهرخ طائف ۳۱-محمود فضلی ۳۲-فرهاد فهندژ ۳۳-فواد فهندژ ۳۴-بهبود قلیزاده ۳۵-کمال کاشانی ۳۶-پیمان کشفی ۳۷-آیت مهرعلی بیگلو ۳۸-کامران مرتضایی ۳۹-زانیار مرادی ۴۰-لقمان مرادی ۴۱-پیام مرکزی ۴۲-کریم معروف عزیز ۴۳-سعید ماسوری ۴۴-مهدی معتمدی مهر ۴۵-عفیف نعیمی ۴۶-عادل نعیمی ۴۷-مصطفی نیلی ۴۸-شاهین نگاری ۴۹-ناصح یوسفی ۵۰-میثاق یزدان پناه

زندانیان