نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران

مختصری در رابطه با آرش صادقی

22-اکتبر-2013

گروه خبری:

سایت نفس در قفس: آرش صادقی متولد ۷ مهر ماه ۱۳۶۵ است.

 

وی عضو ستاد ۸۸، از ستادهای حامی میرحسین موسوی در انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸، دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه و همچنین عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی است. او دو مرتبه در تیر و اسفند ۸۸ بازداشت و با قرار کفالت و وثیقه آزاد شده بود و در دی ماه ۹۰ برای بار سوم بازداشت شد.

 

صادقی درباره وضعیت خود دردو بازداشت قبلی اش گفته بود: «من ۱۸ تیر بازداشت شدم و ۵۳ روز در بند ۲ الف سپاه بودم. در این ۵۲ روز خانواده ام هیچ خبری از من نداشتند. حتی اجازه نداده بودند یک تماس تلفنی بگیرم. بعد با قرار کفالت آزاد شدم اما دی ماه مجددا بازداشت شدم و ۱۵ روز بعد با وثیقه ۱۰۰ میلیونی آزاد شدم. دادگاهم روز ۱۵ فروردین برگزار شد که همزمان شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب فک قرار کرد و مجددا بازداشت شدم و این بار با قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی آزاد شدم. در بازداشت مرحله اول اتهام محاربه را مطرح کردند و می گفتند که باید اعتراف کنی با منافقین ارتباط داری و با دوستانت در خارج از کشور ارتباط می گیری و…. می خواستند مصاحبه ای تلویزیونی از من بگیرند و بگویند که این عضو ستاد ۸۸ است و این ستاد با مجاهدین خلق ارتباط داشته و… وقتی مقاومت میکردم تهدید می کردند که مادرت را بازداشت میکنیم یا پدرت را بیکار میکنیم و به خواهرم فحش میدادند و توهین میکردند. در مرحله دوم می گفتند باید اعتراف کنی که اغتشاشات دانشگاه را هدایت میکردی و بیانیه ها را تو می نوشتی و…»

 

به گفته فعالان حقوق بشر نیز آرش صادقی فعال دانشجویی محروم از تحصیل دانشگاه علامه که از ۲۵ دی ماه سال ۹۰ تا کنون در بند امنیتی ۲۰۹ اوین بسر میبرد روز ۱۱ خرداد ماه جاری توسط مامورین زندان مورد ضرب و شتم قرار گرفت و از همان روز دست به اعتصاب غذا زده است.

 

گفتنی است، در بازداشت اول وی در ۱۸ تیر ماه سال ۱۳۸۸ هنگام یورش مامورین امنیتی مادر آرش صادقی بر اثر سکته قلبی جان خود را از دست می‌دهد.

 

علیزاده طباطبایی، وکیل سابق آرش صادقی است وکیل پرونده بازداشت نخست او که پس از انتشار شایعاتی مبنی بر احتمال کشته شدن این دانشجو در زندان به پی گیری پرونده و وضعیت او پرداخته است. او گفته است: «در پرونده قبلی آرش، من وکیل او بودم و حکم ۶ سال حبس تعزیری داده بودند که در دادگاه تجدید نظر یکسال تعزیری ماند و بقیه تعلیقی. آن یکسال را هم که تحمل کرده بود و آزاد شد.»

 

براساس اعلام پدربزرگ اش، بازجوی آرش اتهام او را در بازداشت سوم، مصاحبه با وب سایت روزآنلاین و بی بی سی فارسی عنوان کرده است.

 

گفتنی است محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه‌ی قضائیه پیش‌تر منکر وجود چنین فردی در زندان اوین شده و در پاسخ به پرسش خبرنگاری که در مورد وضعیت آرش صادقی پرسید چنین پاسخ داد: «گفته شده که این فرد در زندان اوین اعتصاب غذا کرده است در حالی که در زندان اوین در سال ۹۱ و ۹۲ چنین فردی وجود نداشته است. البته در سال ۸۹ فردی با این نام دستگیر شده و به یک سال حبس محکوم شده است که بعد از سپری کردن محکومیت آزاد شده است، ولی اگر تشابه اسمی هم بوده است چنین فردی در سال ۹۱ و ۹۲ در زندان اوین وجود نداشته است.»

 

این در حالی است که خانواده‌ی وی شکایت آرش صادقی از وزارت اطلاعات در رابطه با مرگ مادرش را دلیل بازداشت طولانی مدت وی می‌دانستند.

 

به گفته آرش صادقی وی در طول مدت بازداشت تحت شکنجه های روحی و فیزیکی زیادی قرار گرفته بود.

 

وی روز ۲۶ مهر ماه ۱۳۹۲ با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد.

برچسب ها:

زندانیان