نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران

مختصری در رابطه با سعید ماسوری

19-اکتبر-2013

گروه خبری:

سایت نفس در قفس: دکتر سعید ماسوری، متولد ۱۳۴۴ است. وی به منظور ادامه تحصیل در کشور رومانی به سر می‌برد تا اینکه در اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۰ به خانواده سعید اطلاع دادند که سعید در حین بازگشت به ایران توسط مامورین سازمان اطلاعات و امنیت کشور در شهرستان دزفول دستگیر شده است. لازم به ذکر است که سعید در دی ماه ۱۳۷۹ دستگیر شده بود ولی در اردیبهشت سال بعد به خانواده وی اطلاع داده شد.

 

سعید پس از دستگیری به زندان اهواز منتقل شد که نزدیک به یک سال در آن زندان به سر برد و بعد به زندان اوین تهران انتقال یافت. سعید از زمان دستگیری به مدت ۱۴ ماه در زندان انفرادی و سپس او را به بند ۲۰۹ زندان اوین انتقال دادند.

دکتر ماسوری از دی ماه سال ۱۳۷۹ که توسط نیروهای امنیتی دستگیر شد تاکنون بدون حتی یک روز مرخصی در زندان به سر می برد. سعید ماسوری که در ابتدا به اعدام محکوم شده بود، پس از عفو، با یک درجه تخفیف به حبس ابد محکوم شد.

سعید ماسوری هم اکنون در بیست و یکمین سال حبس  بدون حتی یک روز مرخصی خود ، در سالن ۱۰ بند ۴ زندان رجایی‌شهر کرج به سر می‌برد. این سالن با تعداد زیادی دوربین مداربسته  تحت تدابیر شدید امنیتی قرار دارد. تماس های تلفنی زندانیان سیاسی در این سالن محدود است . زندانیان تنهاروزهای یکشنبه ده دقیقه امکان تماس با خانواده را دارند و چون پدر و مادر پیر این زندانی سیاسی در شهرستان هستند امکان مسافرت هفتگی برای ملاقات با فرزندشان را ندارند، در واقع از وضعیت فرزندشان بی‌اطلاع می‌مانند.

سعید ماسوری قبل از اعدام هم‌بندیان خود، زانیار و لقمان مرادی برای مراجع حقوق بشر و وجدانهای بیدار نامه نوشته و از آنها درخواست کرده بود در جهت لغو حکم این دو زندانی بیگناه اقدام کنند وی در نامه‌اش می نویسد:«ا ی وجدانهای بیدار همه به وجدانتان سوگند یاریم کنید! شاید صدای شما را بشنوند به آنها بگویید که اگر میخواهید همه استخوانهای مرا قطعه قطعه و خرد کنید ولی از این جگر گوشگان ما دست بردارید! به آنها بگویید که همه وجود مرا بند به بند بگسلانید ولی بچه هایمان را طعمه ماران خفته بر دوش حاکمیت نکنید. به آنها بگویید شما را بخدا به آنها بگویید که آنها بی گناهند اگر چه میدانم که آنها تنها به دنبال قربانی اند٬ ولی به آنها بگویید که آنچه بر سر آنها آورده اند٬ بر سر هر کس دیگر می آوردند برای خلاصی از فشارها مسئولیت همه جنایات عالم را به عهده میگرفت!»
متاسفانه حکم اعدام زانیار و لقمان مرادی در شهرویر ۱۳۹۷ در زندان رجایی‌شهر اجرا شد.

سعید ماسوری بارها در طو لاین بیست و یک سال زندان مورد بازجویی و تحت فشارهای مختلف از طرف وزارت اطلاعات قرار گرفته است.

 

 

 

برچسب ها:

زندانیان