نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آزادی موقت بهنام ایرانی از دگر اندیشان مسیحی

18-جولای-2015

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: بهنام ایرانی با موافقت دادگاه انقلاب اسلامی به صورت موقت از زندان آزاد شد.

به گزارش « محبت نیوز»، بهنام ایرانی از دگر اندیشان مذهبی که در حال گذراندن دوران محکومیت شش ساله خود در زندان مرکزی کرج بسر میبرد به صورت موقت از زندان آزاد شد.

بهنام ایرانی از طرف خانواده اش و موافقت دادگاه انقلاب اسلامی با سپردن وثیقه (سند منزل پدری اش) از زندان بصور موقت آزاد شد.

پیش تر دادگاه انقلاب اسلامی برای آزادی موقت این زندانی دگر اندیش مسیحی وثیقه ١۴٠ میلیون تومانی را  در نظر گرفته بود.

دادگاه انقلاب اسلامی مدت زمان این آزادی را ۱۵ روز معین کرده است که وی پس از اتمام این ایام باید مجددن به زندان برگردد.

بهنام ایرانی  از ۲۵ فروردین  ۱۳۸۹ در زندان به سر می برد و این برای نخستین بار است که دادگاه و مسئولان قضایی با مرخصی و یا آزادی موقت وی موافقت کرده  است.

بهنام ایرانی پیش از این نیز بارها درخواست مرخصی از زندان کرده بود اما مقامات زندان هیچگاه با درخواست وی موافقت نکرده بودند . در مورخ ششم فروردین ماه سال ۱۳۹۴ زمانی که پدر وی بدون دیدار فرزندنش چشم از جهان فرو بست، مسئولان امنیتی  زندان در آن زمان نیز به وی اجازه مرخصی ندادند تا در مراسم پدرش شرکت کند.

 از  جمله دلایلی که آقای محمد شهری دادیار شعبه ۷ اجرای احکام انقلاب اسلامی کرج طی نامه ایی در آن زمان ابلاغ کرد آورده بود :  “در خصوص زندانی بهنام ایرانی فرزند خیرالله از آنجایی که هیچگونه نشانه ندامت و پشیمانی در زندانی مشاهده نمی گردد بلکه با استفاده از مرخصی و در داخل زندان نیز به اقدامات خلاف قانون خود ادامه میدهد، لذا دادگاه صادر کننده حکم با آزادی مشروط  وی مخالفت نموده و مادامیکه رسماْ و صریحاْ اعلام ندامت ننماید با تقاضای وی موافقت نمی گردد.

در متن این نامه اشاره به مرخصی شده است در حالی که  بهنام ایرانی هرگز در طول دوران زندان به مرخصی اعزام نشده است. بلکه وی تنها باری که  به بیرون از زندان اعزام شده است، اعزام به بیمارستان بوده که آن هم با همراهی نیروهای امنیتی و با دستنبد و پا بند بوده است.

پیش از این نیز در مورخ ۳ ۲ آذر ماه ۱۳۹۳ برابر با ۱۴ دسامبر ۲۰۱۴ ، دادگاه تجدید نظر شهرستان کرج دو تن دیگر از دگر اندیشان مسیحی غیر تثلیثی  آقایان “رضا ربانی” با نام سیلاس و “علی رضا علی حق نژاد” با نام ماتیاس را از اتهامات وارده تبرئه و حکم به آزادی این این دو تن داد.

بهنام ایرانی از دگر اندیشان مذهبی «غیر تثلیثی» است که از سال ۹۰ به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» در زندان است و مقامات دادگاه اسلامی مدعی هستند که او علاوه بر محکومیت فعلی باید برای محکومیت زندان تعلیقی قبلی خود نیز در زندان بماند. وی پیش از نیز بارها به اتهام تبلیغ و ترویج مسیحیت بازداشت و محکوم به زندان شده بود.

برچسب ها:

زندانیان