نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آزادی موقت سه تن از مسیحیان زندانی به قید وثیقه

12-اکتبر-2016

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: از میان پنج تن از بازداشت شدگان مسیحی در فیروزکوه سه تن از این افراد بطور موقت با قرار وثیقه آزاد شدند این در حالی است که از وضعیت دو نوکیش مسیحی دیگر کماکان اطلاعی در دست نیست.

به گزارش محبت نیوز، سه تن از بازداشت شدگان مسیحی در فیروزکوه سرانجام پس از گذراندن ۴۵ روز بازداشت و بلاتکلیفی، روز دوشنبه مورخ ۱۹ مهرماه ۱۳۹۵ ( ۱۰ اکتبر ۲۰۱۶) با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شدند.

دو نوکیش مسیحی فارسی زبان «امین افشار نادری» و «محمد دهنوی» می باشند و نفر سوم «رامئیل بت تمرز» فرزند کشیش «ویکتور بت تمرز»، رهبر سابق کلیسای آشوری پنطیکاستی شهرآراء تهران است.

این سه شهروند مسیحی هر کدام با سپردن وثیقه ۱۰۰ میلیون تومان بطور موقت از زندان آزاد شدند.

همچنین این افراد در طول بازداشت در زندان اوین بدفعات زیر فشارهای روحی و روانی مورد بازجوییهای شدید قرار گرفتند.

«رامیئل بت تمرز» پیش از این نیز در پنجم دی ماه ۱۳۹۳ بهمراه پدر خود کشیش ویکتور و ۱۲ نوکیش مسیحی دیگر از جمله امین افشار نادری در مراسم کریسمس (سالروز تولد عیسی مسیح) توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند. ویکتور کشیش سپید موی آشوری که پس از گذراندن ۶۵ روز حبس با قرار وثیقه بطور موقت آزاد شد وی همچنان در انتظار احضاریه و برگزاری دادگاه می باشد.

این گزارش حاکی است دو نوکیش مسیحی دیگر بنامهای «امیرسامان دشتی» و «هادی عسگری» نیز همچنان بلاتکلیف و بدون تفهیم اتهام در بازداشت بسر می برند که از وضعیت آنان کماکان اطلاع دقیقی در دست نیست.

شایان ذکر است این پنج شهروند تهرانی مسیحی در روز جمعه پنجم شهریورماه ۱۳۹۵ برای سفری کوتاه به همراه خانواده خود به باغی در فیروزکوه رفته بودند که پس از شناسایی توسط ماموران امنیتی و لباس شخصی بازداشت شدند و پس از آن به نقطه‌ای نامعلوم انتقال یافتند.

پس از این حادثه خانواده و بستگان تا هفته ها از وضعیت سلامت و محل نگهداری عزیزانشان اطلاعی نداشته اند و اسامی بازداشت شدگان مسیحی در فهرست هیچکدام از زندان‌های تهران ثبت نشده بود و نهادهای امنیتی نیز پاسخگو نبودند.

زندانیان