نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آزادی نوکیش مسیحی پس از سه سال و هشت ماه از زندان شیراز

28-ژوئن-2015

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: همایون شکوهی از نوکیشان مسیحی به دلیل ایمان و باورهای مسیحی با گذراندن سه سال و هشت ماه و پایان دوران محکومیت خود از زندان آزاد شد.

به گزارش «محبت نیوز»، زندانی مسیحی همایون شکوهی غلامزاده، صبح امروز یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۴ از زندان آزاد شد.

“همایون شکوهی” از نوکیشان مسیحی ساکن شیراز، پس از اتمام و گذراندن ۳ سال و هشت ماه از دوران محکومیتش، از زندان عادل آباد شیراز آزاد شد.

این مسیحی ستم دیده در تاریخ ۱۹ آبانماه ۱۳۹۳ در حالی که هنوز هشت ماه از مدت قانونی اسارتش باقی مانده بود با موافقت دادگاه انقلاب استان شیراز بطور مشروط آزاد شد، اما طولی نکشید که مجددن احضار و زندانی شد.

شایان ذکر است ، در تاریخ ۲۰ خرداد ۱۳۹۲ دادگاه بدوی، “همایون شکوهی” و سه تن دیگر از زندانیان مسیحی به نامهای “مجتبی سیدعلاالدین حسین” “محمدرضا پرتویی (کوروش)” و “وحید حکانی” در شعبه سوم دادگاه انقلاب اسلامی شیراز برگزار شد. اتهامات این زندانیان عقیدتی که جمهوری اسلامی بارها و بارها منکر وجود چنین زندانیانی در ایران شده است، شرکت در جلسات خانگی، تبلیغ و ترویج مسیحیت، ارتباط با سازمان‌های مسیحی در خارج از کشور، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی متهم شناخته شدند و قاضی هر یک آنان را به ۳ سال و هشت ماه زندان حکم قطعی محکوم کرد.

لازم به یادآوری است ، همایون شکوهی بهمراه جمعی دیگر از نوکیشان مسیحی در مورخ ۱۹بهمن ماه ۱۳۹۰ در پی یورش ماموران امنیتی به منزل یکی از نوکیشان مسیحی که از آن مکان بعنوان کلیسای خانگی یاد می شد و ایمانداران مسیحی به منظور پرستش و عبادت در آنجا گردهم می امدند بازداشت شدند.
هنگام بازداشت همایون شکوهی، همسر و فرزندش نیز با او دستگیر شدند، همسر وی خانم ” فریبا ناظمیان پور” پس از هشت ماه بازداشت روز پنجشنبه مورخ ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۱ با سپردن وثیقه سند ملکی بطور موقت آزاد شد. اما پسرش “نیما شکوهی ” با وجود آنکه به سن قانونی نرسیده بود و تنها با داشتن ۱۷ سال سن پس از گذراندن یک دوره ۳۶ روزه در بازداشتگاه به دو سال حبس تعلیقی محکوم گردید.

از دیگر نوکیشان مسیحی زندانی که به همراه همایون شکوهی بازداشت و پیش تر بطور «مشروط آزاد» شدند عبارتند از :

– محمد رضا پرتویی با نام (کوروش) وی روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ به طور مشروط از زندان آزاد شد.

-دیگر زندانی مسیحی “وحید حکانی” روز دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ برابر با (۲۶ ژانویه ٢٠١۵) پس از گذراندن نزدیک به ۳ سال از محکومیتش از زندان عادل آباد شیراز به طور مشروط آزاد شد.

-نوکیش مسیحی مجتبی سیدعلا الدین حسینی، روز چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ (۱۸ مارس ٢٠١۵) پس از آن آزاد شد که به دلیل موفقیت در فعالیت‌های هنری داخل زندان مشمول سه ماه عفو از باقیمانده دوران محکومیت خود شد.

اعطای «آزادی مشروط» در قانون منوط به این شرط است که محکومان به حبس، نصف مدت مجازات حبس را گذرانده باشند.

شیراز مرکز استان فارس، از شهرهای بزرگ کشور است که عده بیشماری از اقلیت های دینی و بخصوص نو مسیحیان را در خود جای داده است که این افراد بدلیل اعتقادات دینی خود از سوی دستگاه قضایی مورد آزار اذیت و پیگرد قانونی قرار می گیرند.

وزارت خارجه آمریکا در آخرین گزارش سالانه خود ایران را به اعمال «محدودیت‌های شدید» آزادی‌های مدنی متهم کرده و می‌گوید ایران در سال ۲۰۱۴ میلادی (دی ماه ۱۳۹۲ تا دی ماه ۱۳۹۳) همچنان به اعمال محدودیت‌های شدید در حوزه آزادی‌های مدنی، از جمله آزادی تجمع، بیان، مذهب و مطبوعات را ادامه داده است.

زندانیان