نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

آغاز محاکمۀ همزمان ۲۱۳ تن از دراویش گنابادی در سه شهر ایران

6-می-2012

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس : از مجموع ۲۱۳ تن درویش گنابادی، محاکمۀ ۱۸۹ تن از دیروز ۱۴ اردیبهشت آغاز شده و تا ۲۴ اردیبهشت به مدت ۱۰ روز در شعبه ۱۰۴ دادگاه جزائی عمومی بروجرد ادامه خواهد داشت.

 

این ۱۸۹ تن، همگی جزو ساکنان بروجرد نیستند و در شهرهای دیگر ایران زندگی می‌کنند که سال ۱۳۸۶ در جریان حملۀ نیروهای امنیتی و لباس شخصی به حسینیه دراویش بازداشت شدند. به گزارش تارنمای مجذوبان نور، دادگاه تا کنون برای همۀ دراویشِ متهم، احضاریه نفرستاده و گویا با نزدیک شدن روز محاکمه برای باقی مته‌مان احضاریه ارسال می‌کند.

 

به گفته وکلای پروندۀ دراویش، با توجه به ساعت کاری دادگاه، هر روز پروندۀ ۱۸ تا ۲۰ نفر از دراویش مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

 

خبرنگار سایت خبری مجذوبان نور میگوید: «دراویش متهم در شهرستان کوار ۱۷ تن هستند که روز ۱۹ اردیبهشت ماه محاکمه خواهند شد. ۹ تن از آن‌ها به محاربه با خدا و ٨ تن نیز به حمل سلاح غیر مجاز متهم شده‌اند.»

 

سال گذشته در شهرستان کوار درگیری‌های گسترده‌ای میان نیروهای لباس شخصی و دراویش گنابادی در گرفت که به بازداشت گستردۀ دراویش و کشته و زخمی شدن شماری از آن‌ها انجامید.

 

همچنین در تاریخ ۲۶ اردیبهشت، رسیدگی به پروندۀ هفت تن از وکلای دراویش که جزو کارکنان سایت «مجذوبان نور» بوده‌اند در تهران آغاز می‌شود.

 

این هفت تن عبارتند از: حمیدرضا مرادی سروستانی، رضا انتصاری، مصطفی دانشجو، امید بهروزی، امیر اسلامی، فرشید یدالهی و افشین کرم‌پور.

 

گفتنی‌ست که در شهر کرد، مسئولان شهر در شورای تأمین استان با تشکیل جلسه‌ای تصمیم گرفته‌اند برگزاری آیین‌های مذهبی دراویش گنابادی را با این استدلال که مشکل امنیتی دارند، متوقف کنند.

زندانیان