نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ابراز نگرانی از «نامساعدتر شدن» وضعیت زندانیان بهائی در ایران

16-آگوست-2017

گروه خبری: اقلیت های دیني - زندانیان -

سایت نفس در قفس: جامعه جهانی بهائی در گزارشی نسبت به انتقال تعدادی از زندانیان زندان گوهردشت کرج، از جمله ۱۵ زندانی بهائی به بخش جدیدی از این زندان که «شرایطی نامساعدتر و نظارت‌های امنیتی ویژه‌ای» دارد، ابراز نگرانی کرد.

به گزارش رادیو فردا، دیان علائی، نمایندهٔ جامعهٔ جهانی بهائی در سازمان ملل در ژنو روز چهارشنبه ۲۵ مرداد ماه گفت: «وقایع اخیر زندان گوهردشت بسیار نگران‌کننده است. این بهائیان نه تنها به طرزی ناعادلانه به دلیل باورهایشان زندانی هستند بلکه هم اکنون با فشار مضاعف و رفتار نامناسبی مواجه‌اند که هیچ توجیهی ندارد و حتی با خود قانون ایران نیز در تضاد است.»

براساس این گزارش، ماه گذشته، زندانیان یکی از بخش‌های زندان گوهردشت توسط مسئولین به بخش نوسازتر زندان منتقل شدند که تجهیزات امنیتی بیشتری دارد از جمله این که حتی در حمام و دست‌شویی‌های آن دوربین مداربسته و میکروفون نصب شده‌است.

این انتقال بدون اطلاع قبلی صورت گرفت و زندانیان اجازهٔ نیافتند وسایل شخصی خود، حتی موارد ضروری مانند دارو و لباس را همراه خود ببرند.

این گزارش می‌افزاید: «بلافاصله بعد از این انتقال، ملاقات خانواده‌های زندانیان قطع شد و اخبار شرایط وخیم زندانیان که برخی از آنان از بیماری‌های جدی رنج می‌برند ایجاد نگرانی کرده‌است.»

خانم علائی همچنین از مسئولان خواسته تا «هر چه سریع‌تر به این مسئله رسیدگی نمایند». او با درخواست تضمین «سطح قابل قبولی از زندگی در زندان»، درخواست کرده تا این‌گونه رفتار خشونت‌آمیزپایان یابد.

انتقال زندانیان از بخشی به بخش دیگری از زندان قانونی است ولی این اقدام باید با اطلاع قبلی صورت بگیرد.

این گزارش تأکید کرده «هم‌اکنون حدود ۹۵ بهائی در ایران زندانی هستند که همگی آن‌ها تنها به دلیل اعتقادات دینی خود دستگیر شده‌اند.»

این گزارش یک روز پس از آن منتشر شده است که وزارت خارجه آمریکا گزارش سالانه خود را درباره وضعیت آزادی‌های دینی در جهان در سال ۲۰۱۶ منتشر کرده و در آن همچون سال‌های پیش از تداوم نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی در کشورهای مختلف و از جمله ایران انتقاد شده است.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا در یک نشست مطبوعاتی، درباره گزارش سال ۲۰۱۶ میلادی در مورد وضعیت آزادی مذاهب در جهان گفت: در ایران، بهاییان، مسیحیان، و دیگر اقلیت‌ها به دلیل اعتقادات مذهبی خود تحت تعقیب قضایی قرار می‌گیرند. ایران همچنان به اعدام افراد تحت قوانین مبهم ارتداد ادامه می‌دهد و در سال ۲۰۱۶ میلادی ۲۰ نفر به اتهام «محاربه با خدا» اعدام شده‌اند.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرده است: امروز اعضای جامعه بهاییان در ایران صرفاً به دلیل اعتقاداتشان زندانی می‌شوند.

زندانیان