نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

احضار ده‌ها تن از فعالین اهوازى به ستاد خبرى اداره‌ی اطلاعات و نهادهاى امنیتى

24-ژوئن-2017

گروه خبری: اقلیت های دیني - اقلیت های قومی -

سایت نفس در قفس: در آستانه‌ی عید فطر ده‌ها تن از فعالان عرب شهر اهواز توسط ستاد خبرى اداره‌ی اطلاعات این شهر احضار شدند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، این فعالین به ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات اهواز واقع در منطقه‌ی امانیه و تعدادى دیگر نیز به یک نهاد امنیتى واقع در پادادشهر و بعضى نیز به کلانترى ۱۷ واقع در خیابان الهادى کوى علوى (حی‌الثوره) احضار و از آنان تعهد کتبى مبنى بر باقى ماندن در منازل‌شان وعدم شرکت در مراسم عید فطر اخذ شد.

پس از سال ۱۳۸۴، هر ساله و هم‌زمان با عید فطر جوانان عرب در اقدامی مسالمت‌آمیز دربرابر منازل خانواده‌های محکومین به اعدام، زندانیان سیاسی و فعالان عرب اعدام شده، تجمع کرده وبه شعار خوانی ویزله و پایکوبی می‌پردازند.

از دیگر اقدامات مسالمت‌آمیز واعتراضی جوانان عرب برپا کردن نماز عید فطر در اماکنی غیر از امکان رسمی تعیین شده از سوی مسولان حکومتی است.

طی سال‌های گذشته، جوانان عرب پس از ادای نماز عید فطر، راهپیمایی اعتراضی خود را آغاز می‌کردند. نیروهای امنیتی جهت ممانعت از برگزاری چنین راهپیمایی‌ها و یا تجمعاتی، امسال نیز مانند سال‌های گذشته اقدام به احضار شماری از فعالان عرب کرده‌اند.

بنا به تعهدی کتبى که نیروهاى امنیتى با اعمال فشار از آن‌ها گرفته‌اند، این تعداد از فعالان چنان‌چه به تعهد خود عمل نکنند بازداشت مى‌شوند. احضارشدگان کسانى هستند که سابقه‌ی دستگیری در اعتراضات صورت گرفته در ایام عید فطر و یا سالگرد تظاهرات سال‌های گذشته داشته و یا از خانواده‌هاى فعالان عرب اعدام شده‌اند.

اسامی تعدادی از این فعالین به شرح زیر است:

از اهالى کوى علوى شهر اهواز : یعقوب بنى تمیم، ۵۰ ساله، شاکر بنى تمیم، ۳۷ ساله، توفیق بنى تمیم، ۳۵ ساله (اعضای خانواده‌ی مالک بنى تمیم که در سال ۱۳۸۵ اعدام شد). جاسم بترانى و سه فرزندش محمد بترانى، ۲۸ ساله، عمار (ریاض) بترانى، ۲۰ ساله و باسم بترانى، ۲۶ ساله (اعضای خانواده‌ی على بترانى که در تظاهرات سال ۱۳۸۴ با تیر مستقیم نیروهاى امنیتى کشته شد). رحیم سوارى، ۴۳ ساله، مرتضى سوارى، ۱۸ ساله، احمد سوارى، محمود سوارى، سعید حیدرى، مصطفى سیلاوى، سیدکامل فاضلى، عباس سوارى، عدنان سوارى، فیصل سوارى، جلیل بدوى، سامى چلداوى، توفیق جادرى، مهدى سوارى، چاسب حیدرى، جلیل سوارى، احمد طرفى، طارق ساعدى، نجم باوى، سامح زائرى، عبدالرحمن سوارى، مسعد حیدرى، ناطق سوارى، موسى شریفى.

بنا به گزارش منابع محلى، روز سه شنبه گذشته ۳۰ خرداد ماه نیز اداره‌ی اطلاعات یک فعال مذهبى اهل سنت به نام جاسم جلالى (کعبى)، ۲۴ ساله از اهالى کوى علوى را بازداشت کرده و به محلی نامعلوم منتقل کرده است.

روز پنجشنبه اول تیر ماه نیز اداره‌ی اطلاعات شهرستان اهواز یک فعال اهل سنت به نام فواد سلامى از اهالى قلعه کنعان/ چنعان در حومه‌ی شهر اهواز را در مغازه‌اش بازداشت کرده و به مکان نامعلومى منتقل کرده است.

خانواده بازداشت‌شدگان از محل و سرنوشت فرزندان خود اطلاعى ندارند.

زندانیان