نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

احکام سنگین برای بهاییان در استان گلستان

25-ژانویه-2016

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: بیش از ۲۰ شهروند بهایی از شهرهای گرگان، مینودشت و گنبد کاووس، در مجموع به ۱۹۳ سال حبس تعزیری محکوم شدند.

به گزارش رادیو زمانه، دادگاه انقلاب استان گلستان ۲۴ شهروند بهایی را به احکام سنگین قضایی محکوم کرد.

بر اساس این احکام، شهنام جذبانی از مینودشت و شیدا قدوسی از گرگان هر کدام به ١١سال زندان؛ فرح تبیانیان، پونه ثنایی، مونا امری حصاری، بهنام حسنی، پریسا شهیدی، مژده ظهوری، پریوش شجاعی، تینا موهبتی، هنا عقیقیان، همه از گرگان؛ بیتا هدایتی، وثاق سنایی، هنا کوشک‌باغی از گنبد کاووس و نوید معلمی از مینودشت هر کدام به ۹ سال زندان؛ روفیا پاکزادان، سودابه مهدی‌نژاد، میترا نوری، شیوا روحانی، هوشمند دهقان، مریم دهقان، نازی خلخی همه از گرگان و کاملیا بیدلی و شهره صمیمی از مینودشت هر کدام به شش سال زندان محکوم شده‌اند.

به گفته منابع آگاه این احکام قابل اعتراض است.

همسر تعدادی از این شهروندان بهایی نیز پیشتر به زندان محکوم شده بودند و در حال حاضر دوران محکومیت خود را بدون یک روز مرخصی می‌گذرانند.

از سوی دیگر، شهروند بهایی در اصفهان، از سوی دیگر طاهره رضایی شهروند بهایی ساکن اصفهان صبح روز یکشنبه چهارم بهمن‌ماه از زندان اصفهان آزاد شد.

طاهره رضایی یکی از شهروندان بهایی است که پیشتر همراه ۲۰ شهروند بهایی بازداشت شده بود و با اجرای قانون آزادی مشروط توانست از زندان آزاد شود

مأموران امنینی او را در ۲۷ مهرماه سال جاری جهت اجرای حکم در مقابل درب منزلش بازداشت و بعد از ظهر همان روز نیز به زندان یزد منتقل کرده بودند.

به گفته منابع آگاه، در زمان بازداشت طاهره رضایی و انتقال او گفته شده است که استان اصفهان به نیابت از استان یزد وی را بازداشت کرده است.

طاهره رضایی یکی از شهروندان بهایی است که پیشتر همراه ۲۰ شهروند بهایی در استان‌های اصفهان و یزد بازداشت شده بود.

این شهروندان هر کدام از یک تا چهار سال حبس تعزیری و تعلیقی محکوم شده بودند. این احکام از سوی شعبه یک دادگاه انقلاب یزد صاد شد و در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۳۹۳در شعبه تجدید نظر استان به تأیید رسید.

زندانیان