نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

اعلام خطر ۳۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین از وضعیت جسمی دو وکیل دربند دراویش گنابادی

28-اکتبر-2013

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: ۳۱ زندانی سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین در بیانیه ای با محکوم کردن رفتارهای غیر قانونی اعمال شده بر وکلای دربند دراویش گنابادی محبوس در این بند در باره ی وضعیت جسمی حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو ابراز نگرانی کردند.

 

به گزارش کلمه، زندانیان سیاسی در بیانیه ی خود تاکید کرده اند: ما امضا کنندگان زیر که اصولا نفس به زندان افتادن افرادی نظیر حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو، و سایر زندانیان سیاسی را ناروا و جفا به عدالت می‌دانیم و در آنجا جز اعتقادات راسخ دینی و عمل به تکالیف ذاتی هر انسان مسلمان گناهی نیافته‌ایم به مصادر امور هشدار می‌دهیم که مسئول سلامت و جان همه زندانیان اعم از سیاسی و غیر سیاسی هستند. کوتاهی آن‌ها در ادای این وظیفه، در گذشته فاجعه شهادت هدی صابر و سپس ستار بهشتی را در پی داشته است.

 

روز شنبه کلمه گزارش داده بود که بهداری زندان اوین از اعزام سایر دراویش گنابادی زندانی بند ۳۵۰ که به بیماری‌های حاد قلبی و عروقی مبتلا می‌باشند به مراکز درمانی تخصصی خودداری می‌نمایند و این امر وخامت حال برخی از آن‌ها را در پی داشته است.

 

بر اساس این گزارش مصطفی دانشجو وکیل زندانی از بیماری آسم و مشکلات نفسی رنج می‌برد به طوری که در ماه‌های اخیر بار‌ها در اثر حمله تنفسی به صورت اورژانسی به بیمارستان منتقل شده، به گواهی پزشکی قانونی ۴۰ درصد از ریه وی از کارافتاده و به صورت اکید از قرار گرفتن در فضای‌های دربسته منع شده است.

 

متن بیانیه ۳۱ زندانی سیاسی به گزارش کلمه به شرح زیر است:

 

به نام خدا

 

علی رغم گذشت ۳۵ سال از وقوع انقلاب جمهوری اسلامی مقام های قضایی جمهوری اسلامی با استنکاف از تعریف جرم سیاسی، حقوق بخشی از محترم‌ترین و شریف‌ترین گروه های جامعه را نادیده می‌گیرند و اهتمام دلسوزانه و توام با فداکاری آن‌ها را با حبس و زندان پاسخ می‌دهند. افراد به اصطلاح مسئول گویا این دست از جفاکاری‌ها را کافی نمی‌بینند که هر چند یک بار محدودیتی را بر محدودیت‌های قبلی نیز می‌افزایند.

 

در میان زندانیان سیاسی و عقیدتی حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو از دراویش گنابادی که مانند دیگر همفکران خود مظلومانه اسیر دستگاه قضا شده و به ۱۰ سال و ۶ ماه و ۷ سال و ۶ ماه زندان محکوم گردیده‌اند، از بیماری های حاد عروقی، ریوی و قلبی رنج می‌برند. آن‌ها بر اساس نظرات پزشکان متخصص و مسئولان پزشکی زندان اوین به طور مداوم باید به مراکز درمانی فوق تخصصی و پزشکان متخصص ریه و قلب دسترسی داشته باشند و تحت معالجات مستمر قرار بگیرند.

 

اما متاسفانه با دخالتهای غیرقانونی و خودسرانه فردی موسوم به صلواتی که به خطا در مسند قضاوت دادگاه انقلاب تکیه زده و دادگاه‌ها و قضاوتهای وی برای عموم مردم کاملا شناخته شده است، رسیدگی به امور درمانی آن‌ها متوقف مانده است. افزون بر این معاونت قضایی زندان اوین نیز اعزام به مراکز درمانی خصوصی را ممنوع اعلام کرده و به تن کردن لباس تحقیر آمیز و دستبند زدن را برای اینان اجباری عنوان کرده است.

 

ما امضا کنندگان زیر که اصولا نفس به زندان افتادن افرادی نظیر حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو، و سایر زندانیان سیاسی را ناروا و جفا به عدالت می‌دانیم و در آنجا جز اعتقادات راسخ دینی و عمل به تکالیف ذاتی هر انسان مسلمان گناهی نیافته‌ایم به مصادر امور هشدار می‌دهیم که مسئول سلامت و جان همه زندانیان اعم از سیاسی و غیر سیاسی هستند. کوتاهی آن‌ها در ادای این وظیفه، در گذشته فاجعه شهادت هدی صابر و سپس ستار بهشتی را در پی داشته است.

 

حمیدرضا مرادی، مصطفی دانشجو و همه زندانیان بیمار نظیر آن‌ها را دریابید و بدانید سلامتی و جان افراد، محمل مناسبی برای اعمال انتقام جویی‌ها و تسویه حساب‌های شخصی نیست. عناد با زندانیان سیاسی که جز خدا پناهی ندارند ممکن است در چند روزه گذرای این روزگار مقام و منزلتی موقتی در پی داشته باشد اما اندکی بعد خسران و زیانکاری ابدی در پی خواهد داشت.

 

اسامی امضا کنندگان به ترتیب الفبا:

 

۱-حسن اسدی زیدآبادی

 

۲-امیر اسلامی

 

۳-اکبر امینی ارمکی

 

۴-رضا انتصاری

 

۵-عماد بهاور

 

۶-امید بهروزی

 

۷-قربان بهزادیان نژاد

 

۸-سیدعلیرضا بهشتی شیرازی

 

۹-امین چالاکی

 

۱۰-مهدی خدایی

 

۱۱-محمد داوری

 

۱۲-امیر خسرو دلیرثانی

 

۱۳-هوتن دولتی

 

۱۴-محمدصادق ربانی املشی

 

۱۵-علیرضا رجایی

 

۱۶-محمد رضایی

 

۱۷-حسین رونقی ملکی

 

۱۸-مصطفی ریسمان باف

 

۱۹-عبدالفتاح سلطانی

 

۲۰-مصطفی عبدی

 

۲۱-سیامک قادری

 

۲۲-افشین کرم پور

 

۲۳-حمید کرواسی

 

۲۴-سعید مدنی

 

۲۵-محسن میردامادی

 

۲۶-عبدالله مومنی

 

۲۷-نصور نقی پور

 

۲۸-محمدامین هادوی

 

۲۹-سیداحمد هاشمی

 

۳۰-فرشید یدالهی

 

۳۱-محمدحسن یوسف پورسیفی

زندانیان