نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

انتقال فرشید فتحی و علیرضا سیدیان به سالن دو زندان رجایی شهر

20-می-2015

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: فرشید فتحی و علیرضا سیدیان، دو نوکیش مسیحی زندانی، به سالن دو زندان رجایی شهر منتقل شدند.

به گزارش هرانا، فرشید فتحی کشیش نوکیش مسیحی و علیرضا سیدیان، دیگر نوکیش مسیحی زندان رجایی شهر کرج، به سالن دو بند یک این زندان منتقل شده اند.

به گفته نزدیکان یکی از آنان، شرایط آنها در سالن دو اصلا مناسب نیست و بر خلاف اصل تفکیک جرائم به همراه زندانیان غیرعقیدتی از جرائم گوناگون اعم از سرقت، زورگیری و مواد مخدر نگهداری می شوند.

زندانی مسیحی «فرشید فتحی»، چهار سال قبل در روز یکشنبه ۵ دی ماه ۱۳۸۹ (۲۶ دسامبر ۲۰۱۰) در آستانه سال نو میلادی در یورشی گسترده و از پیش تعیین شده توسط ماموران امنیتی بازداشت شد. در پی این حادثه نیز شمار بسیاری از شهروندان مسیحی و از اعضا کلیساهای خانگی در تهران و برخی شهرستان‌ها نیز بازداشت شدند. فرشید فتحی از آن زمان تا کنون در زندان به سر می‌برد.

وی صبح روز سه شنبه ۲۸ مرداد ماه سال ۱۳۹۳، به دستور دادگاه انقلاب و توسط سازمان زندان‌ها از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی شهر کرج انتقال یافت. زمانی که فرشید به زندان رجائی شهر منتقل شد، پرونده موضوع کشف مشروب الکلی که ماموران ادعا کردند در بند ۳۵۰ اوین آن را یافتند باز شد تا اینکه سرانجام، روز دوشنبه ۸ دی حکم یکسال حبس جدید به وی از سوی دادگاه انقلاب ابلاغ گردید.

علیرضا سیدیان دیگر نوکیش مسیحی و از اعضای کلیسای موسوم به «کلیسای ایران» که پیشتر از سوی دادگاه انقلاب به شش سال حبس و شلاق محکوم شده بود، در ۲۴ اسفند ۱۳۹۰ پس از قصد خروج از کشور برای تعطیلات نوروزی بازداشت شده است.

نامبرده از سوی شعبه ۲۶ به ریاست قاضی پیرعباسی به اتهام اجتماع و تبانی به قصد اخلال در امنیت ملی و فعالیت تبلیغی علیه نظام به شش سال حبس، هجده میلیون تومان جریمه نقدی و ۹۰ ضربه شلاق محکوم و با وثیقه ۳۰ میلیون تومانی به برای مدتی به صورت موقت آزاد شده بود.

زندانیان