نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت سه تن از اعضای کلیسای ایران در رشت

13-می-2016

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: صبح جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه، در حمله نیروهای امنیتی به یک کلیسای خانگی در شهر رشت، سه تن از اعضای کلیسای ایران بازداشت شدند.

به گزارش رادیو زمانه، یوسف ندرخانی و همسرش فاطمه (تینا) پسندیده به همراه یکی از مسئولان این کلیسا به نام یاسر مسیب‌زاده در حمله صبح امروز توسط نهادهای امنیتی بازداشت شدند.

هر سه نفر این دستگیرشدگان پیش از این نیز سابقه بازداشت‌های کوتاه و طولانی مدت از سوی نهادهای امنیتی را دارند.

یوسف ندرخانی مهرماه سال ۱۳۸۸ به اتهام ارتداد بازداشت شد و تا شهریور ۱۳۹۱ زندانی بود. ندرخانی کشیش یک جامعه مسیحی در رشت به نام «کلیسای ایران» است. پرونده او در اسفند ۱۳۹۰ جهت اجرای حکم اعدام به اتهام ارتداد به دایره اجرای احکام ارسال شد که این حکم در سال ۹۱ شکسته و او از زندان آزاد شد.

فاطمه پسندیده، همسر یوسف ندرخانی، نیز پیشتر به حبس ابد محکوم شده بود که در نهایت در مهرماه سال ۸۹ از اتهامات تبرئه و از زندان لاکان رشت آزاد شد.

یاسر مسیب‌زاده نیز یک ماه در سال ۹۳ در بازداشت نهادهای امنیتی بود که در نهایت از زندان آزاد گردید.

آمار دقیقی از نوکیشان مسیحی در ایران در دست نیست ولی سازمان بین‌المللی «اوپن دورز» که در مورد مسیحیان تحت فشار در جهان اطلاع‌رسانی می‌کند، می‌گوید حدود نیمی از مسیحیان ایرانی، نوکیش هستند و زندگی‌شان در هراس مداوم سپری می‌شود.

در سه دهه گذشته، جمهوری اسلامی بارها از سوی مجامع بین‌المللی و حقوق بشری در مورد نقض حقوق شهروندان نوکیش مسیحی و دیگر اقلیت‌های مذهبی مورد سرزنش قرارگرفته اما حکومت ایران همواره این موضوع را انکار کرده است.

زندانیان