نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت سه تن از نوکیشان مسیحی در اصفهان

4-ژوئن-2013

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: به گزارش کمیته گزارشگران حقوق بشر، طی هفته گذشته، سه تن از نوکیشان مسیحی در اصفهان بازداشت شده اند.

 

بر اساس گزارش مذکور، محمدرضا فرید، سعید صافی و حمیدرضا قدیری، از اعضای کلیسای خانگی استان اصفهان، روز چهارشنبه هشتم خرداد ماه ۹۲، توسط ماموران امنیتی بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل شدند.

 

این گزارش می افزاید: بعد از ظهر روز چهارشنبه، هنگامی که تعدادی از نوکیشان مسیحی جهت مراسم نیایش در منزل آقای قدیری گردهم آمده بودند، ماموران لباس شخصی مجهز به سلاح و بیسیم، با ورود ناگهانی و خشونت آمیز به آن محل، اقدام به تفتیش محل، ضبط کتب و سی دی های موجود و همچنین برخورد اهانت آمیز با آنان نمودند.

 

ماموران پس از سوال و جواب از حاضران در محل، اقدام به بازداشت و انتقال محمدرضا فرید، حمیدرضا قدیری و سعید صافی کرده و ضمن ضبط کارتهای شناسایی دیگر حضار در محل، به آنها هشدار داده اند که از اطلاع رسانی پیرامون این دستگیری خودداری کنند.

 

هنوز از محل بازداشت و وضعیت این نوکیشان مسیحی خبری منتشر نشده و پیگیری خانواده ها و دوستان این بازداشت شدگان، بی نتیجه مانده است.

 

گفتنی است، محمدرضا فرید و سعید صافی (از نوکیشان مسیحی افغانستان)، گردانندگان وبلاگ «نجات ما» بودند، که چندی پیش توسط نهاد قضایی «کار گروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه»، مسدود شده بود.

 

آزار و فشار بر نوکیشان مسیحی طی سالهای اخیر افزایش چشمگیری داشته، و تعدادی از اعضای کلیساهای خانگی، تحت مخاطره، بازداشت، ربایش و شکنجه قرار گرفته اند.

 

هفته پیشتر روز سه شنبه ۳۱ اردیبهشت نیز، رسانه های خبری از بازداشت، کشیش روبرت آسریان، از رهبران کلیسای جماعت ربانی در تهران و تعطیلی این کلیسا به دلیل حضور فارسی زبانان خبر داده بودند.

 

هم اکنون وضعیت جسمانی کشیش زندانی بهنام ایرانی، در زندان گوهردشت وخیم گزارش شده و مقامات زندان از درمان وی خودداری می کنند.

 

در زندان اوین در تهران نیز، کشیش سعید عابدینی که ماه گذشته به دنبال وخامت حالش به بیمارستان منتقل شده بود، بدون کمترین رسیدگی درمانی به بند ۳۵۰ اوین برگردانده شد. او سال گذشته خاطر تشکیل کلیسای خانگی دستگیر و به اتهام «اقدام علیه امنیت ملی» به هشت سال حبس تعزیری محکوم شد.

 

در شیراز نیز، مسیحیان زندانی در زندان عادل آباد از بیماریها و شرایط نامساعد زندان رنج می‌برند. وحید حکانی یکی از زندانیان مسیحی به خاطر خونریزی دستگاه گوارشی به عمل جراحی فوری نیاز دارد، اما ماموران زندان از رسیدگی درمانی به وی خودداری می کنند. وحید حکانی و سه مسیحی دیگر، به اتهام شرکت در جلسات خانگی، تبلیغ و ترویج مسیحیت، ارتباط با سازمانهای مسیحی در خارج از کشور، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی روانه زندان شده‌اند.

 

کشیش محمدرضا مدبر سردبیر شبکه خبر مسیحیان فارسی‌زبان (محبت‌نیوز) چندی پیش به خبرگزاری آلمان گفته بود: “در مورد تاخیر در اعلام بازداشت برای نوکیشان مسیحی، دلایل زیادی وجود دارد. همان روز دستگیری به دلیل مشکلاتی که ممکن است برای خانواده یا خود این افراد به‌وجود بیاید نمی‌توان خبر را منتشر کرد.”

 

به گفته کشیش محمدرضا مدبر، همچنین آمار دقیقی از نوکیشان مسیحی که در شهرهای مختلف ایران بازداشت هستند وجود ندارد و “برخی نوکیشان مسیحی نیز به صورت انفرادی فعالیت می‌کنند و هنگام دستگیری خبری از وضعیت این افراد منتشر نمی‌شود ولی می‌توان گفت که تعداد دقیق دستگیرشدگان ۲ یا ۳ برابر آن‌ چیزی است که اخبار آن منتشر می‌شود.”

زندانیان