نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

بازداشت ۴ طلبه اهل سنت مدرسه دینی «منبع‌العلوم» سرباز

14-اکتبر-2014

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: ۴نفر از طلاب اهل سنت که در مدرسه دینی منبع العلوم واقع در شهرستان سرباز بلوچستان مشغول به تحصیل علوم دینی بودند بازداشت شدند.

بنا به اطلاع «نفس در قفس»، حامد نادری اهل خراسان، سعید (مسعود) کردستانی اهل کردستان، حبیب الله اسلامی‌فر اهل خراسان و عبدالحمید (عبدالهادی) خراسانی ۴ طلبه‌ی اهل سنت مدرسه علوم دینی «منبع العلوم کوه ون» سرباز که در ایام تعطیلات عید قربان قصد بازگشت به خانه‌ی خود را داشتند، روز پنج شنبه ۱۰ مهرماه در پاسگاه کرمان بازداشت شدند.

یک منبع مطلع در همین رابطه به گزارش‌گر «نفس در قفس» گفت: «این افراد برای رعایت مسائل امنیتی به جای سفر از مسیر زاهدان و زابل که در ورودی این دو شهر با طلاب اهل سنت برخورد می شود قصد داشتند برای دیدار با خانواده از مسیر کرمان خود را به خراسان برسانند اما ماموران امنیتی در پاسگاه کرمان آن‌ها را بازداشت کردند.»

وی افزود: «خانواده‌های آنان جهت ملاقات با فرزندانشان به کرمان رفتند اما مسئولان با وجود این‌که قبول کرده اند که فرزندانشان در بازداشت هستند، اما اجازه‌ی ملاقات به خانواده‌ها نداده‌اند.»

گفتنی است بنا برگزارش‌ها فشارهای امنیتی بر طلاب علوم دینی اهل سنت در سال تحصیلی جدید افزایش یافته است و تا کنون ده‌ها نفر از طلابی که برای تحصیل علوم دینی به بلوچستان آمده‌اند در ورودی استان مورد ممانعت، بازداشت، بازجویی و ضرب و شتم قرار گرفته اند.

این مساله باعث اعتراض مولانا عبدالحمید و مولانا گرگیج و تنی چند از ائمه جمعه‌ی اهل سنت نیز شده است. این روحانیان اهل سنت در خطبه های نماز جمعه، بلوچستان و شهر «زاهدان» را متعلق به «همه مردم ایران» دانسته و از برخوردهای امنیتی با چهره‌های مذهبی اهل سنت انتقاد کردند.

زندانیان