نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دادگاه ذبیح الله رئوفی برگزار نشد

13-فوریه-2016

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: برخلاف قرار قبلی دادگاه ذبیح الله رئوفی شهروند بهایی برگزار نشد. این شهروند بهایی قرار بود امروز شنبه بیست و چهارم بهمن ماه ساعت ۱۰ در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی نیا محاکمه شود.

به گزارش هرانا، دادگاه ذبیح الله رئوفی شهروند بهایی که قرار بود امروز شنبه بیست و چهارم بهمن ماه ساعت ۱۰ در شعبه یک دادگاه انقلاب سنندج به ریاست قاضی سعیدی نیا محاکمه شود، برگزار نشد.

ذبیح الله رئوفی نیز در روز ۱۷ شهریور ماه سال جاری در سنندج از سوی مأموران وزارت اطلاعات بازداشت و در بیست و سوم همین ماه با قرار وثیقه ۳۰ میلیون تومانی آزاد شد.

آقای ذبیح الله رئوفی به گزارشگر هرانا گفته بود که علیرغم اینکه برخورد بازجویان با شخص وی خوب بوده ولی پس از آزادی متوجه شده که تعدادی از شهروندان غیربهایی که با وی مراوده داشتند نیز، طی همین مدت بازداشت شدند و مشخص نیست تحت چه شرایطی وادار شده اند که علیه وی به صورت خصوصی شکایت مطرح کنند.

یکی از این شهروندان که همزمان با ذبیح الله رئوفی بازداشت شده، آقای محمدصلاح الدین رشیدیان، به گزارشگر هرانا گفته بود که وی پس از بازداشت و در اداره اطلاعات، در پی تهدیدهای بازجویان به محاکمه به اتهام ارتداد و اعدام و وعده ی آزادی، مجبور شده است که شکایتنامه ای را علیه ذبیح الله رئوفی امضا کند.

به گفته آقای رشیدیان علاوه بر وی، دست کم سه شهروند دیگر به نام های “انتظار رحیمی”، “ژیلا نگهدار” و “شاهو محمدی” نیز به همین شیوه وادار به طرح شکایت علیه خانواده رئوفی شده اند

ذبیح الله رئوفی روز ۲۳ آذر ماه سال جاری به اتهام تبلیغ علیه نظام در شعبه دوم دادگاه انقلاب سنندج محاکمه شده و منتظر صدور حکم از این مرجع قضایی و امنیتی است.

گفتنی است، پروانه رحمانی، همسر ذبیح الله رئوفی که توسط اطلاعات شهر سنندج بازداشت شده بود در دیماه سال جاری با قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

ذبیح الله رئوفی، شهروند بهائی اهل سنندج پیشتر و در سال ۸۸ بازداشت و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال حبس تعزیری محکوم شده بود که این حکم در دادگاه تجدید نظر به شش ماه حبس در شهرستان تویسرکان تبدیل شد و آقای رئوفی دوران این حبس را در آن شهرستان گذراند.

زندانیان