نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

درخواست تجدید نظر سه کشیش زندانی و رفتارسختگیرانه دادگاه

1-دسامبر-2014

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: وکیل این سه زندانی عقیدتی طی گفتگویی از آخرین وضعیت این افراد خبر داد، به گفته وی او تنها در روز دادگاه توانسته بود تا با موکلین خود ملاقاتی داشته باشد، او همچنین از ارائه درخواست فرجام خواهی برای احکام صادره به دادگاه تجدید نظر خبر داد.

به گزارش «محبت نیوز»، “وحید مشکانی فراهانی” وکیل سه واعظ دگر اندیش برانهامیست به نامهای “بهنام ایرانی” ، “رضا ربانی ملقب به سیلاس” و “عبدالرضا علی حق نژاد با نام ماتیاس” که در زندان مرکزی کرج محبوس هستند، طی یک گفتگوی تلفنی با رادیو زمانه اظهار داشت که تا پیش از جلسه برگزاری دادگاه موفق به دیدار موکلانش نشده است و تنها دقایقی پیش از شروع جلسه محاکمه در محوطه دادسرای انقلاب اسلامی کرج برای اولین بار با آنها روبرو می شود.

مشکانی فراهانی افزود؛ که در مهلت قانونی درخواست تجدید نظر در رای صادره دادگاه بدوی بر علیه متهمانش را تسلیم دادسرای کرج نموده است و منتظر تعیین شعبه دادگاه تجدید نظر می باشد تا به قاضی آن شعبه برای گرفتن اجازه ملاقات با موکلانش مراجعه نماید.

وکیل این سه زندانی عقیدتی درباره اینکه چرا با وجود صراحت در قانون برای حق ملاقات وکیل با موکل ، به او اجازه چنین کاری داده نشد؟ گفت که چنین اجازه ای در ظاهر داده شد. ولی وقت آن و زمان جلسه دادگاه را طوری تنظیم کرده بودند که در عمل چنین ملاقاتی بین من و موکلانم غیر ممکن شد.

او می گوید که وقت ملاقات که روز قبل از دادگاه بود با مخالفت مسئولین زندان روبرو شد. آنها با گرفتن بهانه های اداری از من خواستند برای تصحیح دستور ملاقات به شعبه دادگاه مراجعه نمایم. بنابراین چون اگر این کار را می کردم نمی توانستم در دادگاه حاضر شوم، فقط به گرفتن امضاء پای وکالتنامه های قانونی بسنده کردم.

وحید مشکانی فراهانی توضیح نداد که از سوی خانواده موکلین خود انتخاب شده است یا وکیل تسخیری منتخب دادگاه برای متهمان مذکور می باشد. اما توضیحات محتاطانه وی حاکی از این بود که دادسرا و دادگاه انقلاب اسلامی کرج علیه این سه نفر مواضع سختگیرانه ای اتخاذ نموده است.

جلسه دادگاه این سه واعظان دگر اندیش مذهبی پیرو ادوارد برانهام موسوم به مسیحیان غیر تثلیثی روز سه شنبه ۸ مهرماه در دادگاه انقلاب اسلامی شهرستان کرج برگزار شد. برخی حقوقدانان معتقد بودند که در جریان آن دادگاه موارد قانونی مطرح در قانون آئین دادرسی به هیچ وجه رعایت نشده است. به این دلیل که مراحل قضائی پرونده آنها با اتهام دیگری انجام شد و در دادگاه با اتهام دیگری روبر شدند.

رای دادگاه انقلاب اسلامی علیه آقایان “بهنام ایرانی، رضا ربانی و عبدالرضا علی حق‌نژاد” که به فاصله کمی پس از برگزاری جلسه دادگاه صادر شد، متهمان را نسبت به اتهامات وارده مجرم شناخت و آنها را در مجموع به ۱۸ سال حبس تعزیری و نفی بلد به زابل و میناب محکوم نمود.

این رای بسیار سنگین در حالی صادر شد که این سه نفر جز سخنرانی و بحث درباره مسائل مذهبی در جلسات خانگی سابقه فعالیت دیگری نداشتند. بیشتر موضوع سخنرانی و بحث های آنها نیز به رد “تثلیث مسیحی” مربوط می شود که با قرائت رسمی حکومت جمهوری اسلامی از مسیحیت همخوانی دارد.

وکیل این سه دگر اندیش دربند همچنین در رابطه با وضع جسمانی بهنام ایرانی توضیح داد که او یک نوبت پیشتر از سوی دادگاه برای ادامه معالجات و عمل جراحی به بیمارستانی در خارج زندان اعزام شده است. اما اکنون خانواده او مدعی هستند که او از وضع جسمانی خوبی برخوردار نیست و نیاز دارد که در بیرون زندان معالجه شود. مشکانی فراهانی به رادیو زمانه گفت که نمی داند آیا امکانات درمانی داخل زندان برای درمان پزشکی موکل او کافی هست یا نه؟

بهنام ایرانی که برای اولین بار در سال ۱۳۸۵ دستگیر شده بود و پس از مدتی آزادی موقت از سال ۱۳۹۰ تا کنون در زندان می باشد، پیش از این محکوم به تحمل یک سال حبس قطعی و ۵ سال حبس تعلیقی بود. او که اکنون مشغول گذراندن دوران ۵ سال حبس تعلیقیش می باشد، بر اساس رای اخیر دادگاه انقلاب به ۶ سال حبس دیگر نیز برای اتهام جدید خود محکوم شده است. گفته می شود که نامبرده باید حکم زندان جدیدش را در زندان شهرستان “زابل” سپری کند.

علیرضا علی حق‌نژاد در ۲۷ مردادماه ۹۰ و رضا ربانی در آذرماه ۹۲ به اتهام تبلیغ مسیحیت بازداشت شدند. آنها نیز در رای اخیر دادگاه اولیه هر کدام به شش سال حبس محکوم شده اند. در حکم دادگاه آمده که آنها باید دوره زندانشان را در زندان شهرستان “میناب ” از توابع بندر عباس بگذرانند.

زندانیان