نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دستگیری چهار شهروند بهایی در ارتباط با دانشگاه علمی بهاییان

14-سپتامبر-2011

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: سه شنبه ۲۳ شهریورماه ۹۰، چهار تن از اساتید دانشگاه علمی بهاییان، پس از احضاری تلفنی به دادسرای شهید مقدس شعبه ۵ بازپرسی جنب زندان اوین، بازداشت شدند.

 

شکیب نصر الله، کیوان رحیمیان، کامران رحیمیان و فاران حسامی، از مدرسان رشته روانشناسی این دانشگاه هستند که پیشتر نیز هریک ۲ بار به طور جداگانه مورد احضار، بازجویی و تهدید قرار گرفته بودند.

 

به گزارش «خانه حقوق بشر ایران»‌ این در حالی است که دو هفته پس از تهدید ایشان به اخراج از مشاغلشان در مراکز مشاوره روانشناسی ، هر چهار نفر، مجبور به قطع همکاری با این مراکز شده بودند.

 

سه تن از این افراد، دوران کارشناسی ارشد خود را در دانشگاههای کانادا گذرانده و دارای مدرک رسمی این دانشگاه‌ها هستند. کامران رحیمیان و فاران حسامی (رحیمیان) پس از اتمام تحصیلات خود در رشته روانشناسی دانشگاه علمی بهاییان، قادر به دریافت پذیرش برای ادامه تحصیل در دانشگاه کارلتون کانادا شدند و پس از پایان دوران کارشناسی ارشد خود به ایران بازگشته و به تدریس دانشجویان محروم از تحصیل پرداختند.

 

شکیب نصرالله، از دیگر فارغ التحصیل رشته روانشناسی دانشگاه علمی بهائیان، نیز تحصیلات کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه مک گیل کانادا به اتمام رسانده است که پس از مراجعت از کانادا به تدریس دانشجویان بهایی پرداخته بود.

 

کیوان رحیمیان نیز دوره کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه علمی بهاییان به انتها رسانده و در آموزش جوانان محروم از تحصیل، همکاری می‌کرد.

 

دستگیری این چهار نفر، پس از اخراج ایشان از مشاغلشان در برخی مراکز غیر دولتی مشاوره روانشناسی صورت گرفته است. مامورین اطلاعات، پس از تهدید مسئولین این موسسات، آن‌ها را مجبور کرده‌اند که از ادامه همکاری این چهار نفر جلوگیری شود و در پی این تماس، هر چهار نفر مشاغل خود را از دست داده‌اند.

 

دستگیری کامران رحیمیان، کیوان رحیمیان، شکیب نصرالله و فاران حسامی، در ادامه حمله و دستگیری های گسترده دولت ایران به دانشگاه علمی بهاییان، صورت گرفته است. در تاریخ اول خرداد ماه ۹۰، ۳۹ خانه از منازل بهاییان در سراسر ایران، مورد یورش و بازرسی مامورین امنیتی قرار گرفت و ۱۶ نفر از مسئولین این دانشگاه بازداشت شدند.

 

طی روزهای بعد این دستگیری‌ها ادامه پیدا کرد و عده‌ای بازداشت و سپس به قید وثیقه آزاد شدند. تا روز گذشته هفت نفردر ارتباط با این دانشگاه، در زندان اوین به سر می بردند. با دستگیری چهار شهروند بهایی دیگر در این زمینه، شمار این افراد به ۱۱ تن می‌رسد.

 

علاوه بر بازداشت و هجوم به منازل، حدود ۴۴ نفر در تهران و شهرستان ها، مورد بازجویی و در بسیاری موارد بی حرمتی و ارعاب قرار گرفته اند و در تمامی موارد از ایشان به اجبار خواسته شده که برگه‌ای حاوی قطع همکاری با دانشگاه علمی بهایی را امضا کنند.

 

طی ۱۰ روز گذشته مسعود محمودی که پیشتر در خراسان شمالی مورد بازجویی نیروهای امنیتی قرار گرفته بود، بازداشت شد و دو روز پیش به قید وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

 

فشار بر مسئولین و مدرسین دانشگاه علمی بهاییان ایران، به منظور کوچاندن اجباری این بزرگترین اقلیت غیر مسلمان ایران، صورت می گیرد. دانشجویان و اساتید بهایی پس از انقلاب فرهنگی ۵۹ از تمام دانشگاههای ایران بیرون رانده شدند و پس از آن نیز اجازه ادامه تحصیلات عالی را در کشور خود نیافتند.

 

این دانشگاه، روشی مسالمت آمیز برای جبران این محرومیت و بیداد آشکار دولت ایران بوده است تا بدین وسیله افرادی با کفایت و تحصیل کرده برای جامعه ایران و جهان تربیت کند. اخراج از مشاغل حتی غیر دولتی که تا کنون تا حدی توسط دولت ایران تحمل می شد، نشانه آشکار دیگری بر سیاستهای خفقان اقتصادی دولت ایران برای فشار روز افزون و مجبور به ترک وطن کردنِ بهاییان ایران است.

زندانیان