نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

ده‌ها زندانی سنی‌مذهب در خطر فوری اعدام

2-آگوست-2016

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: ده‌ها زندانی سنی‌مذهب بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر کرج شب گذشته و پس از یورش ماموران گارد به این بند به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌ و در معرض اجرای احکام اعدام‌شان قرار دارند.

به گزارش «نفس در قفس»، ۳۶ زندانی سنی‌مذهب محکوم به اعدام محبوس در بند ۱۰ زندان رجایی‌شهر کرج، شب گذشته ۱۱ مرداد ماه جاری با دست‌بند، پابند و چشمانی بسته به سلول‌های انفرادی این زندان منتقل شده‌اند.

احکام اعدام ۲۹ تن از این زندانیان با اسامی ﮐﺎﻭه ﻭﯾﺴﯽ، ﺑﻬﺮﻭﺯ ﺷﺎهﻧﻈﺮﯼ، ﻃﺎﻟﺐ ﻣﻠﮑﯽ، ﺷﻬﺮﺍﻡ ﺍﺣﻤﺪﯼ، ﮐﺎﻭه ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﺁﺭﺵ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻭﺭﯾﺎ ﻗﺎﺩﺭﯼ‌ﻓﺮﺩ، ﮐﯿﻮﺍﻥ ﻣﻮﻣﻨﯽ‌ﻓﺮﺩ، ﺑﺮﺯﺍﻥ ﻧﺼﺮﺍﻟﻠﻪ‌ﺯﺍﺩﻩ، ﻋﺎﻟﻢ ﺑﺮﻣﺎﺷﺘﯽ، ﭘﻮﺭﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪﯼ، ﺍﺣﻤﺪ ﻧﺼﯿﺮﯼ، ﺍﺩﺭﯾﺲ ﻧﻌﻤﺘﯽ، ﻓﺮﺯﺍﺩ ﻫﻨﺮﺟﻮ، ﺳﯿﺪﺷﺎﻫﻮ ﺍﺑﺮﺍﻫﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪﯾﺎﻭﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﺑﻬﻤﻦ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺨﺘﺎﺭ ﺭﺣﯿﻤﯽ، ﻣﺤﻤﺪ ﻏﺮﯾﺒﯽ، ﻓﺮﺷﯿﺪ ﻧﺎﺻﺮﯼ، ﻣﺤﻤﺪﮐﯿﻮﺍﻥ ﮐﺮﯾﻤﯽ، ﺍﻣﺠﺪ ﺻﺎﻟﺤﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﭘﯿﻮﻧﺪ، ﻋﻠﯽ ﻣﺠﺎﻫﺪﯼ، ﺣﮑﻤﺖ ﺷﺮﯾﻔﯽ، ﻋﻤﺮ ﻋﺒﺪﺍﻟﻠﻬﯽ، ﺍﻣﯿﺪ ﻣﺤﻤﻮﺩﯼ، عبدالرحمان سنگانی و سیدجمال سیدموسوی پیش‌تر قطعی شده و به اجرای احکام فرستاده شده بود.

این در حالی است که برزان نصرالله‌زاده در زمان بازداشت خود یعنی ۸ خرداد ماه ۱۳۸۹ زیر ۱۸ سال سن داشته و صدور حکم اعدام برای وی در تقابل با قوانین و کنوانسیون‌های بین‌المللی است که جمهوری اسلامی آنان را پذیرفته است.

barzan nasrollahzade1 barzan nasrollahzade2

قاسم آبسته، داود عبداللهی، کامران شیخه، خسرو بشارت، ایوب کریمی، انور خضری و فرهاد سلیمی، ۷ زندانی دیگری هستند که به سلول‌های انفرادی منتقل شده‌اند. این در حالی است که احکام اعدام این افراد هم‌چنان در دیوان عالی کشور در دست بررسی است و احکام نهایی این پرونده‌ها هنوز صادر نشده است.

طبق اخبار منتشره از سوی نهادهای حقوق بشری، به خانواده‌های دست‌کم ۲۱ زندانی اطلاع داده شده است که امروز برای آخرین ملاقات به زندان رجایی‌شهر کرج مراجعه کنند اما گزارش‌های تایید نشده‌ای نیز از اعدام برخی از این زندانیان و احضار خانواده‌های آنان به سردخانه‌ی کهریزک منتشر شده‌اند.

 

زندانیان