نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

دو هفته بازداشت و بی خبری از یک شهروند بهایی

28-نوامبر-2015

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: با گذشت یک هفته از بازداشت نوید اقدسی، شهروند بهایی، هنوز از محل نگهداری و دلایل بازداشت وی اطلاعی در دست نیست.

به گزارش  هرانا، نوید اقدسی روز یکشنبه ۲۴ آبان ماه بازداشت شد و علیرغم مراجعات مکرر خانواده، تا کنون مسئولین قضایی هیچ توضیحی درباره اتهامات و دلایل بازداشت  ارائه نکرده اند و به جز تماس تلفنی کوتاه ارتباط و ملاقاتی با خانواده اش نداشته است.

گفتنی است همزمان با نوید اقدسی ۱۶ تن دیگر از شهروندان بهایی نیز در شهرهای تهران، اصفهان و مشهد بازداشت شدند.

یک منبع نزدیک به این خانواده بازداشت آقای اقدسی را مرتبط با ماجرای قتل عطاء الله رضوانی عنوان کرده است، عطاء الله رضوانی شهروند بهایی و از خویشاوندان -پسرخاله- نوید اقدسی بود که در شهریورماه سال ۱۳۹۲ از سوی عوامل ناشناس در بندر عباس به قتل رسید.

این منبع در این باره می گوید: “به نظر می رسد دستگیری نوید اقدسی به دلیل پیگیری های فراوان وی در ماجرای قتل پسرخاله اش عطاالله رضوانی باشد.”

به گفته وی نوید اقدسی پس از قتل آقای رضوانی مصاحبه های زیادی برای روشن شدن عاملین قتل – از جمله مصاحبه با صدای امریکا و دویچه وله- انجام داده بود و حتی تهدید شده بود: “نوید اقدسی در تابستان سال جاری، دوبار از سوی افراد ناشناس تهدید گردید و شعار “مرگ بر بهایی” بر روی دیوار محل زندگی اش نوشته شد که البته شکایت ایشان در این مورد فعلاً به جایی نرسیده.”

وی همچنین درباره شهروند بهایی که در بندرعباس به قتل رسیده، می گوید: “عطاالله رضوانی در شهر بندرعباس بارها از سوی افرادی ناشناس مورد تهدید قرار گرفت. همچنین اداره ی اطلاعات این شهر بارها وی را احضار کرده بود و امام جمعه بندرعباس در خطبه های خویش بارها علیه بهائیان، صحبت کرده و اذهان مردم را بر ضد ایشان تحریک کرده بود. پس از قتل عطالله رضوانی این پرونده مورد پیگیری جدی ماموران قرار نگرفت و سرنخ های این جرم از سوی مسئولان وقت پنهان گردید. بنابراین به نظر می رسید دلیل این قتل عقیدتی باشد ولی هیچ پیگیری نشد و هنوز نیز قاتل یا قاتلین و انگیزه آنها مشخص نشده است.”

گفتنی است تعداد دیگری از اعضای خانواده و فامیل آقای اقدسی نیز طی سال های اخیر مورد آزار و بازداشت قرار گرفته و محبوس شده اند که “محمد حسین نخعی”، “صهبا رضوانی”، “سیامک ایقانیان” و “انیسا فنائیان” از این جمله اند.

زندانیان