نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

روحیه صفاجو، سرمد شادابی و تارا هوشمند به قید وثیقه آزاد شدند

27-مارس-2016

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: روحیه صفاجو، سرمد شادابی و تارا هوشمند سه شهروند جوان بهایی که به دلیل اقدامات قانونی و نامه‌نگاری به نهادهای ذیصلاح در دفاع از حق تحصیل بازداشت شده بودند با تودیع وثیقه از زندان اوین آزاد شدند.

به گزارش هرانا، روحیه صفاجو، سرمد شادابی و تارا هوشمند، سه شهروند بهایی که روز هیجدهم اسفند در خانه هایشان بازداشت شده بودند با تودیع وثیقه امروز از زندان اوین آزاد شدند.

خواهر خانم صفاجو در گفتگو با گزارشگر هرانا ضمن اعلام این خبر گفت: “تودیع وثیقه‌ی ۱۰۰ میلیون تومانی روز گذشته انجام شده بود و خانواده‌ امروز به ملاقات حضوری رفتند و همچنین با دیگر زندانیان زن بهایی در زندان اوین هم دیدار کردند و پس از آن روحیه آزاد شد.”

روحیه صفاجو روز هیجدهم اسفند در خانه اش از سوی هشت مأمور امنیتی شامل دو زن و شش مرد که خود را مأموران گاز معرفی کرده بودند، بازداشت شد. مأموران پس از فیلمبرداری از خانه و تفتیش کامل منزل اقلامی نظیر ۱۲۰ جلد کتاب، لپ تاپ، موبایل تبلت، آلبوم عکس، سی دی، روحیه صفاجو را با دستبند به دادسرای کرج منتقل کردند.

روحیه صفاجو در کنکور سراسری ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل در دانشگاه بازماند.

خواهر خانم صفاجو پیش‌تر به هرانا گفته بود: “روحیه بعد از یک سال تمام پیگیری و وقتی از همه راه های قانونی به نتیجه نرسید فقط در یک دلنوشته در فیسبوکش موضوع را مطرح کرد و درد دلش را نوشت و همین منجر به بازداشتش شد.”

پیشتر این سه شهروند بهایی در کنکور شرکت کرده و پس از نقض پرونده به دلیل بهایی بودن از ادامه تحصیل محروم شده بودند. پس از محرومیت از تحصیل سرمد شادابی، روحیه صفاجو و تارا هوشمندبابت حوق از دست رفته خود شکایتی را تنظیم و دکتر حسین احمدی وکالت این شهروندان بهایی محروم از تحصیل را به عهده گرفت وبا استناد به اصول ۱۹، ۲۲ و سوم قانون اساسی دادخواست به دیوان عدالت اداری داده شد ولی با درخواست این شهروندان برای ادامه تحصیل در دانشگاه سراسری موافقت نشد.

زندانیان