نفس در قفس

ارگان خبری لیگ حقوق بشر زندانیان ایران
اخبار

زندانی نوکیش مسیحی پس از سه سال بطور مشروط از زندان آزاد شد

29-ژانویه-2015

گروه خبری: اقلیت های دیني -

سایت نفس در قفس: وحید حکانی که پیش از این به دلیل شرایط بد زندان و عدم موافقت مسئولان قضایی با عفو مشروط وی و دو تن دیگر از زندانیان هم بند مسیحی اش بدفعات دست به اعتصاب غذا زده بود سرانجام پس از گذراندن سه سال از محکومیتش مسئولان با آزادی مشروط وی موافقت کردند.

به گزارش «محبت نیوز»، زندانی مسیحی “وحید حکانی” روز دوشنبه ۶ بهمن ۱۳۹۳ پس از گذراندن نزدیک به ۳ سال  از محکومیتش از زندان عادل آباد شیراز به طور مشروط آزاد شد.

ماموران دادگاه انقلاب اسلامی شیراز، پیش از صدور حکم آزادی، از وی بطور کتبی تعهد گرفتند. در متن این تعهد نامه آمده که نامبرده از این پس اجازه هیچگونه فعالیت مسیحی را نداشته و همچنین حق شرکت در جلسات با عنوان کلیساهای خانگی و اجتماعاتی که مسیحیان برگزار می کنند را ندارد .

گفته می شود این تعهد از سوی اداره اطلاعات شیراز اخذ گردیده است که پس از درج آن در پرونده قضائی نامبرده و ضمن تائید دادگاه حکم آزادی مشروط این نوکیش مسیحی صادر و ابلاغ گردید.

معنی آزادی مشروط برای یک زندانی این است که هر زمان دادگاه اراده کند می تواند آن فرد را دوباره احضار و وی را به زندان بفرستند.

شرایط وحید حکانی از نظر جسمانی شرایط بسیار خاصی تلقی می شود. وی بیشتر اوقات در دوران زندان و محکومیتش بخاطر وضعیت نامناسب زندان مریض بود. زمانی که وحید در بند عبرت زندان عادل آباد شیراز دوران محکومیتش را می گذراند، بارها به علت تشدید بیماری به بهداری زندان منتقل شد.

جلسه دادگاه وحید حکانی و تعدادی دیگر از اعضای کلیسای خانگی درخرداد ماه ۱۳۹٢برگزار شد و روز دوشنبه ٢٠ خرداد در اوج تبلیغات و هیجانهای انتخاباتی سال گذشته حکم شعبه سوم دادگاه انقلاب شیراز برای ۶ تن از متهمین این پرونده صادر شد.

دادگاه انقلاب ۴ تن از نوکیشان مسیحی بنامهای « وحید حکانی، مجتبی سید علاء الدین حسین، همایون شکوهی و محمد رضا پرتوئی (کوروش) » را به جرم شرکت در جلسات خانگی، تبلیغ و ترویج مسیحیت، ارتباط با سازمان‌های مسیحی در خارج از کشور، تبلیغ علیه نظام و برهم زدن امنیت ملی، متهان ردیف اول شناخت و هر یک را به ۳ سال و هشت ماه زندان قطعی محکوم کرد که حکم صادره در همان روز به وکیل این چهار نوکیش مسیحی ابلاغ گردید.

این حکم دادگاه بدوی روز شنبه ۲۰ مهرماه ۱۳۹٢ توسط شعبه ١۵دادگاه تجدید نظر دادگستری استان فارس به ریاست “قاضی حسینی” و “قاضی براتی” تائید و قطعی شد.

پس از قطعی شدن حکم و رد درخواست استیناف متهمین مسیحی، وحید حکانی در زندان دست به اعتصاب غذا زد. نخستین اعتصاب غذای وی از آخرین روز سال ۱۳۹٢ به دلیل عدم پذیرش درخواست آزادی مشروط وی از سوی مسئولان قضایی و همچنین شرایط بد زندان، آغاز گردید و به مدت بیش از ۷ هفته، تا ۲۳ اردیبهشت ماه سالجاری ادامه داشت. آن زمان این زندانی نوکیش مسیحی به دلیل آزاد شدن کوروش پرتوئی از دیگر زندانیان مسیحی هم بندش، به اعتصاب غذای خود پایان داد.

وحید برای بار دوم از روز دوشنبه دوم تیرماه ۱۳۹۳ اعتصاب غذای خود را از سر گرفت. این بار علت اعتصاب غدای او به دلیل این بود که دادگاه با عفو مشروط وی و دو تن دیگر از زندانیان هم بند مسیحی اش موافقت نکرد.

وحید حکانی در سال ۱۳۹٢ و پیش از این اعتصاب غذاها به علت تشدید عارضه گوارشی و وخامت اوضاع جسمی در زندان عادل آباد، پس از پیگیری های انجام شده از سوی خانواده اش، موافقت شد که با سپردن وثیقه به بیمارستان “فقیهی” شیراز منتقل شود.او در آن بیمارستان تحت عمل جراحی قرار گرفت. اعتصاب غذاهای طولانی وی وضع جسمانی او را به شدت تحلیل برد و روز به روز بیماری او شدید تر شد.

لازم به ذکر است که «وحید حکانی» به همراه ۹ نفر دیگر از نو کیشان مسیحی ساکن شیراز در ۱۹بهمن ماه ۱۳۹۰ پس از شناسایی و یورش به جلسه کلیسای خانگی، توسط ماموران امنیتی بازداشت شدند.عده ای از این افراد به تدریج با سپردن وثیقه و تعهد ظرف سه سال گذشته آزاد شدند. اکنون بعد از آزادی مشروط وحید حکانی، از این گروه تنها “مجتبی سیدعلاالدین حسین” همچمان در زندان بسر می برد. وی علاوه بر ۴۴ ماه حبس قطعی دارای ۸ ماه حبس تعلیقی دیگر نیز می باشد. با پیگیریهای خانواده هنوز تاکنون درباره موافقت با آزادی مشروط وی از زندان عادل آباد شیراز خبری در دست نیست.

زندانیان